26 квітня 2024 року в межах програми заходів Міжнародної онлайн виставки «Освіта та кар’єра-2024» відбувся науково-методичний семінар «Сучасні аспекти діяльності спеціального закладу освіти в контексті реалізації концепції Нова українська школа» за організації Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України (відділи освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку, освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, української жестової мови) та Комунального закладу Одеський навчально-реабілітаційний центр «Чути серцем» Одеської обласної ради.
Цільова аудиторія: педагогічні працівники спеціальних закладів освіти, груп/класів з інклюзивним навчанням; фахівці інклюзивно-ресурсних центрів; викладачі закладів вищої освіти; студенти, аспіранти, батьки дітей з особливими освітніми потребами.
Основні питання, що обговорювалися: актуальні підходи та навчально-методичне забезпечення освіти дітей з порушеннями слуху; наступність у навчанні дітей з порушеннями слуху: дошкілля та початкова школа; діагностування та розвиток слухомовленнєвих навичок у дітей порушеннями слуху; професійно-трудова підготовка як важливий засіб соціалізації учнів з особливими освітніми потребами; розвиток компонентів соціальної дієздатності дітей з ООП; підтримка дитини в умовах емоційної напруги; діяльність навчально-реабілітаційного центру під час воєнного стану та ін.
Активну участь у роботі семінару взяли завідувачі та співробітники Інституту, керівництво та педагоги Одеського НРЦ «Чути серцем»:
-
СВІТЛАНА ЛИТОВЧЕНКО, докт. пед. наук, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;
-
СВІТЛАНА КУЛЬБІДА, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу української жестової мови Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;
-
ОЛЕНА ЧЕБОТАРЬОВА, докт. пед. наук, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;
-
ОЛЕГ ЛЕГКИЙ, канд. пед. наук, ст. наук. співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;
-
СВІТЛАНА КУКУРУЗЕНКО, директор Комунального закладу Одеський навчально-реабілітаційний центр «Чути серцем» Одеської обласної ради;
-
ОКСАНА ТАРАНЧЕНКО, докт. пед. наук, гол. наук. співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;
-
ОЛЬГА ВОВЧЕНКО, докт. психол. наук, ст. дослідник, ст. наук. співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;
-
ВАЛЕНТИНА ЖУК, канд. пед. наук, ст. наук. співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;
-
ВІРА ЛИТВИНОВА, ст. наук. співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;
-
ОЛЬГА РИБАК, канд. пед. наук, ст. наук. співробітник відділу української жестової мови Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України та ін.
На заході було представлено науково-методичні розробки, підготовлені за завершеними науковими темами. Публікації розміщено на сайті Інституту https://ispukr.org.ua/ (Е-ресурси) та в Електронній бібліотеці НАПН України у вільному доступі без попередньої реєстрації https://lib.iitta.gov.ua/view/divisions/ins=5Fspe=5Fped/. Схвальні відгуки від педагогів засвідчили актуальність і затребуваність презентованих розробок. Щиро вдячні за високу оцінку нашої роботи!
Директор Одеського навчально-реабілітаційного центру «Чути серцем» Одеської обласної ради, СВІТЛАНА КУКУРУЗЕНКО представила досвід навчання та підтримки дітей з порушеннями слуху, інтелектуального розвитку, розладами аутистичного спектра, комплексними порушеннями з урахуванням сучасних викликів. НРЦ прийняв дітей з особливими освітніми потребами, які з родинами вимушено змінили місце проживання, з Маріуполя, Херсона, Миколаєва, Запоріжжя та інших міст. Багато дітей пережили травмуючі події, потребують підтримки, родини знаходяться в скрутному становищі тощо. Тож, заклад забезпечує своїх учнів усім необхідним, навчає, психологічно підтримує.
Незважаючи на надскладні умови, педагогічний колектив працює над створенням власних програм, методичних розробок; постійно оновлюється матеріально-технічна база центру, виконуються ремонтні роботи з урахуванням вимог безпеки.
Війна триває, діти з педагогами кожного дня по кілька разів спускаються до укриття, де також створено умови для організації занять, перебування учнів. Частина учнів, які перебувають в інших містах чи закордоном, – займаються онлайн, для них педагоги проводять уроки та корекційні заняття за гнучким графіком, з урахуванням можливостей. Педагогічний колектив від початку повномасштабної війни активно залучений до волонтерської діяльності.
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України тісно співпрацює з колективом Центру, який в умовах воєнного стану знаходить рішення, щоб навчати та підтримувати учнів, які потребують фахової комплексної підтримки; втілює актуальні зміни в організації освітнього простору, швидко реагує на потреби родин учнів тощо.
Цінуємо нашу співпрацю!
Бажаємо Перемоги та Миру! Вклоняємося Захисникам України!