26 квітня 2024 року в он-лайн форматі відбувся науково-методичний семінар «Психолінгвосинергетика навчання молодших школярів з особливими мовленнєвими потребами», який було зорганізовано науковцями відділу логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України в межах Міжнародної виставки освіти.
Мета заходу полягала в ознайомленні учасників семінару з навчально-методичним забезпеченням освіти молодших школярів з особливими мовленнєвими потребами, яке розробляється колективом науковців відділу логопедії з позицій психолінгвосинергетичного підходу.
Цільовою аудиторією семінару були: учителі-логопеди, практичні психологи, фахівці ІРЦ, педагоги закладів освіти, помічники педагога, батьки дітей з особливими мовленнєвими потребами, викладачі та студенти закладів вищої освіти.
У виступах науковців відділу логопедії було розкрито такі теми:
-
«Сутність психолінгвосинергетичного підходу до організації навчання молодших школярів з особливими мовленнєвими потребами» (ЕЛЯНА ДАНІЛАВІЧЮТЄ, в.о. завідувача відділу логопедії, канд. пед. наук, старший науковий співробітник);
-
«Використання пізнавальних завдань у психолінгвосинергетиці навчання молодших школярів з особливими мовленнєвими потребами» (ЮЛІЯ РІБЦУН, старший науковий співробітник відділу логопедії, канд. пед. наук, старший науковий співробітник);
-
«Психолінгвосинергетика навчання молодших школярів з особливими мовленнєвими потребами (фонетичний компонент)» (ЗОРЯНА МАРТИНЮК, старший науковий співробітник відділу логопедії, канд. пед. наук);
-
«Психолінгвосинергетика навчання молодших школярів з особливими мовленнєвими потребами (лексичний компонент)» (ГАЛИНА ГРИБАНЬ, науковий співробітник відділу логопедії);
-
«Психолінгвосинергетика навчання молодших школярів з особливими мовленнєвими потребами (граматичний компонент)» (ЛЮДМИЛА ТРОФИМЕНКО, старший науковий співробітник відділу логопедії, канд. пед. наук, старший науковий співробітник);
-
«Психолінгвосинергетика навчання читання молодших школярів з особливими мовленнєвими потребами» (ОЛЬГА АРКАДЬЄВА, старший науковий співробітник відділу логопедії, канд. пед. наук).
У доповідях було розкрито сутність психолінгвосинергетичного підходу як сучасного наукового інструменту, який дає змогу проаналізувати особливості прояву кожного з порушень мовленнєвого розвитку з урахуванням нейрофізіологічної основи його виникнення; визначити стан розвитку вищих психічних функцій різної модальності та встановити рівень лінгвістичного дефіциту; виявити індивідуальні пристосування до нього, що робить структуру порушення унікальною і проявляється як через безпосередньо мовленнєву складову розвитку, так і через інші сфери функціонування і життєдіяльності дитини (фізичну, когнітивну, емоційно-вольову, соціальну), які своєю чергою зазнають негативного впливу, в тому числі через виникнення кризових ситуацій (пандемія, війна). Виступи науковців було присвячено прикладам імплементації означеного підходу в практику навчання молодших школярів з особливими мовленнєвими потребами.
Результативність заходу полягає у тому, що було обговорено важливі питання не лише організації логопедичного супроводу, а також навчання дітей з дефіцитом мовленнєвої функції у закладах освіти, що вимагає розроблення спеціального алгоритму професійного співробітництва фахівців команди підтримки та окреслює зміст подальших заходів.
Висловлюємо вдячність учасникам науково-методичного семінару за фахове обговорення нагальних питань освіти дітей з особливими мовленнєвими потребами, тепле та змістовне спілкування!
Дякуємо ЗСУ за можливість жити і працювати!