Діяльність ІРЦ нині вкрай затребувана та важлива.
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України тісно співпрацює з інклюзивно-ресурсними центрами. В межах такої співпраці 3-6 червня 2024 року в Інституті відбулися курси підвищення кваліфікації фахівців (консультантів) ІРЦ за актуальною освітньо-професійною програмою «Інклюзивно-ресурсні центри в системі супроводу дітей з особливими освітніми потребами: сучасні підходи та актуальна практика» (30 год.).
Слухачами курсів стали директори та фахівці ІРЦ – психологи, логопеди, сурдо- та тифлопедагоги, корекційні педагоги, реабілітологи з різних регіонів України.
З вітальним словом до учасників курсів звернулися директор Інституту, докт. психол. наук, проф. ЛЕСЯ ПРОХОРЕНКО та завідувач відділу української жестової мови, докт. пед. наук, проф. СВІТЛАНА КУЛЬБІДА (керівники всеукраїнського проєкту «Організаційно-методичні умови діяльності ІРЦ в період війни та повоєнного відновлення»), які підкреслили важливість співпраці ІРЦ, МОН України та Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України з удосконалення нормативного та методичного забезпечення діяльності інклюзивно-ресурсних центрів, представили основні напрями всеукраїнського проєкту, окреслили актуальні питання для спільного вирішення в умовах сучасних викликів.
Програма курсів містила такі теми:
– Актуальні підходи до організації освіти дітей з порушеннями слуху. Діти з функціональними (сенсорними, слуховими) освітніми труднощами: узагальнення результатів комплексної оцінки та визначення рекомендацій у висновку ІРЦ (СВІТЛАНА ЛИТОВЧЕНКО, докт. пед. наук, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку);
– Розвиток слухового сприймання і словесного мовлення дітей з порушеннями слуху: Діагностування і розвиток слухомовленнєвих навичок у дітей з порушеннями слуху. Слухомовленнєвий розвиток дітей з порушеннями слуху: теоретичні та практичні аспекти. Технології корекційно-прозвивальної роботи з дітьми з кохлеарними імплантами (ВАЛЕНТИНА ЖУК, канд. пед. наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку);
– Освітні та соціокультурні труднощі у дітей з порушеннями зорової функції. Психолого-педагогічна підтримка дітей з порушеннями зорової функції в освітньому процесі (КАТЕРИНА ДОВГОПОЛА, канд. психол. наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку);
– Підтримка дітей з особливими мовленнєвими потребами в освітньому середовищі: Сучасне нейродинамічне підґрунтя становлення функції мовлення. Психолінгвосинергетичний підхід: сутність, алгоритм застосування при створенні технологій логопедичного обстеження та впливу. Інноваційна концепція визначення функціонально-мовленнєвих та навчальних труднощів у дітей з особливими мовленнєвими потребами (ЕЛЯНА ДАНІЛАВІЧЮТЄ, канд. пед. наук, завідувач відділу логопедії);
– Стратегії корекції поведінки у дітей з аутизмом (ОЛЬГА БАБЯК, канд. психол. наук, завідувач відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами);
– Актуальні питання навчання та підтримки дітей з інтелектуальними та комбінованими порушеннями розвитку: Сучасне навчально-методичне забезпечення для роботи з дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку помірного та тяжкого ступеня. Сучасні підходи до визначення особливих освітніх потреб та рівнів підтримки для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Фізичні труднощі у дітей з ООП: характеристика освітніх потреб та забезпечення рівнів підтримки (ОЛЕНА ЧЕБОТАРЬОВА, докт. пед. наук, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку);
– Трансформація особистості дитини та дорослого за умов війни: психологічний супровід. Психологічний ресурс за умов війни у роботі освітян. Методи роботи психолога за умов кризових станів (ОЛЬГА ВОВЧЕНКО, докт. психол. наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку).
Враховано побажання слухачів, сучасні умови, тому всі лекції записувалися та надсилалися учасникам, відтак всі зможуть передивитися їх у зручний час. Натомість надано контакти викладачів для ефективної комунікації.
Програми курсів підвищення кваліфікації інституту традиційно складаються з тематичних авторських модулів, які можна гнучко застосовувати із врахуванням запитів слухачів; матеріал постійно оновлюється, враховуються останні зміни у нормативній базі.
Чітку організацію роботи забезпечила методист курсів підвищення кваліфікації Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, докт. філософії, старший науковий співробітник відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами КСЕНІЯ БУЖИНЕЦЬКА.
Отримали схвальні відгуки від учасників. Продовжуємо співпрацювати. Запрошуємо на наші курси підвищення кваліфікації https://ispukr.org.ua/?page_id=344.