07 серпня 2024 року відділом компаративістики і міжнародних наукових зв’язків, в межах низки запланованих заходів щодо порівняльного дослідження управління інклюзивними закладами дошкільної освіти в Україні та за кордоном, було проведено круглий стіл з представниками українських закладів дошкільної освіти. Мова йшла про проблеми, які найчастіше виникають при виконанні вимог чинного законодавства щодо організації інклюзивного навчання, про досвід використання сучасних технологій в управлінні, про роботу з батьками, співпрацю з інституціями з питань інклюзивного навчання та інше.
В ході заходу наукова співробітниця відділу Ольга Волошина ознайомила присутніх з напрямами діяльності Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, зокрема з роботою відділів, функціонуванням курсів підвищення кваліфікації, діяльністю аспірантури та докторантури тощо, та наголосила на тому, що багато результатів наукових досліджень покладено в основу нормативних документів, що спонукає організації та установи, які працюють з дітьми з особливими потребами, об’єднуватися, ділитися досвідом, розробляти спільно нові стратегії, навчальні моделі, методичні рекомендації та ін.
Керівники та методисти-дошкільники ділилися управлінським досвідом та обговорили актуальні виклики й досягнення в роботі.
Зокрема, мова йшла про:
– адаптацію дошкільних закладів до змін у нормативно-правовій базі, які регулюють їхню діяльність, що супроводжує зміни й в управлінських процесах;
– кадрові питання (пошук, підготовка та збереження кваліфікованого персоналу – одна з основних проблем);
– впровадження інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами при закладах дошкільної освіти, що ставить перед адміністрацією нові виклики, такі як адаптація навчальних програм, забезпечення необхідними ресурсами та підготовка персоналу;
– налагодження ефективної взаємодії з батьками дітей з ООП, забезпечення їхньої участі в освітньому процесі, вирішення конфліктних ситуацій;
– технічне та матеріальне забезпечення (сучасні дошкільні заклади потребують оновлення матеріально-технічної бази, впровадження нових технологій та підходів до навчання дітей з ООП);
– впровадження нових методик, програм та технологій для підвищення якості освіти, зокрема використання ІКТ та сучасних педагогічних підходів тощо.
Учасники заходу ділилися досвідом, шукали спільні рішення та відзначали досягнення, які допомагають у подоланні означених проблем.
Висловлюємо щиру подяку всім учасникам заходу, окремо дякуємо директору Чернігівського дошкільного навчальному закладу №69 «Струмочок» – Любові Янушкевич, методисту закладу дошкільної освіти (ясел-садка) комбінованого типу №1 «Лісова пісня» Ірпінської міської ради Київської області – Аллі Батуринець, директору закладу дошкільної освіти №43 загального розвитку Ужгородської міської ради Закарпатської області – Ользі Чиж, та методисту Білоцерківського закладу дошкільної освіти №31 «Незабудка» Білоцерківської міської ради Київської області – Людмилі Ярмоленко, які поділилися своїм управлінським досвідом, та окреслили низку нагальних питань щодо врегулювання підзаконних актів, які будуть висвітлені в результатах дослідження.