БЕЗБАР’ЄРНІСТЬ В ОСВІТІ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ: ДОСВІД ТА ІННОВАЦІЇ

Саме така тематика об’єднала учасників Х-го Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології, який відбувся в форматі офлайн/онлайн, 24-25 жовтня 2024 року у м. Львові.

Цей ювілейний масовий захід став сучасною платформою взаємодії науковців, практиків, політиків, громадських організацій, зарубіжних партнерів та всіх, кому не байдужі питання освіти осіб з особливими потребами.

Захід традиційно організований Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, цьогоріч спільно з Комунальним закладом Львівської обласної ради «Багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр Святого Миколая» під егідою НАПН України, МОН України та за участі громадських організацій і зарубіжних партнерів.

Відкрила пленарне засідання Конгресу Леся Прохоренко, докт. психол. наук, проф., директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, яка, привітавши учасників зібрання, зазначила, що саме нині, в умовах триваючої російської агресії, вкрай важливими є питання надання рівних прав і забезпечення безбарєрності здобуття освіти особами з особливими потребами.

На підтвердження значущості і востребуваності такого зібрання з вітальними словами до його учасників звернулися відомі політики, громадські діячі, знані вчені, зарубіжні гості, зокрема:

Павло Сушко, Народний депутат, заступник голови Комітету ВР України з питань гуманітарної та інформаційної політики, голова Тимчасової слідчої комісії ВР України з питань розслідування випадків порушення прав дітей, член Постійної делегації ВР України у Парламентській асамблеї Ради Європи, який також наголосив на актуальності та необхідності проведення заходів, спрямованих на обговорення питань освіти осіб з особливими потребами, що є надзвичайно актуальним під час війни;

Віталій Панок, докт. психол. наук, проф., чл.-кор. НАПН України, академік-секретар Відділення психології і спеціальної педагогіки НАПН України, директор Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України, який, продовжуючи вступну частину Конгресу, передав вітання учасникам заходу від Президента НАПН України Василя Кременя і наголосив на актуальності тематики Конгресу та важливості створення інклюзивного безбарєрного українського суспільства.

Вітаючи учасників заходу, Юрій Бойчук, докт. пед. наук, проф., чл.-кор. НАПН України, ректор Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди; Віталій Коцур, докт. істор. наук, канд. політ. наук, проф., ректор Університету Григорія Сковороди у Переяславі; Сергій Горбачов, 1-й освітній омбудсмен України; Др. Тім Лорман, ректор Університету Конкордія в м. Едмонтоні, Канада; Еліс Вілсон, виконавча директорка Heal Ukraine Trauma, США; Наталія Цимбалюк, директор КЗ ЛОР «БП НРЦ Святого Миколая», в свою чергу, наголосили на актуальності й важливості проведення наукових заходів задля діалогу між освітянами, владою, бізнесом та громадськістю для успішного реформування освітньої сфери, у тому числі спеціальної освіти, в Україні.

У пленарній частині Конгресу з доповідями виступили провідні науковці і практики. Зокрема:

Леся Прохоренко, докт. психол. наук, проф., директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України («Інклюзивність та безбарєрність освітнього простору: діти з особливими потребами в умовах війни»);

Віталій Панок, докт. психол. наук, проф., чл.-кор. НАПН України, академік-секретар Відділення психології і спеціальної педагогіки НАПН України, директор Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України («Безбарєрність в освіті осіб з особливими освітніми потребами як психолого-педагогічна проблема»);

В’ячеслав Засенко, докт. пед. наук, проф., дійсн. чл. (академік) НАПН України, радник директора Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України («Освіта осіб з особливими потребами: проблеми війни і миру»);

Валентина Новосад, головний спеціаліст відділу дошкільної освіти Директорату дошкільної та інклюзивної освіти МОН України («Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами дошкільного віку в контексті оновленого правового поля»);

Зоряна Ленів, канд. пед. наук, доц., директор Міжнародного інституту інклюзії, доцент кафедри логопедії та інноваційних технологій в інклюзії Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника («Сучасні психолого-педагогічні технології інклюзивного навчання в контексті викликів сьогодення»);

Сергій Максименко, докт. психол. наук, проф., дійсн. чл. (академік) НАПН України, директор Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України («Психологічні методи протистояння російській агресії в освітньому просторі»);

Андрій Шевцов, докт. пед. наук, проф., чл.-кор. НАПН України, головний науковий співробітник Державної наукової установи «Центр інноваційних технологій охорони здоров’я» Державного управління справами («Організація психологічної та психотерапевтичної допомоги батькам дітей з особливими потребами»);

Євген Клопота, докт. псих. наук, проф., професор кафедри психології факультету соціальної педагогіки та психології Запорізького національного університету «Компетентність фахівців щодо ефективної реабілітації людей, які втратили зір в умовах війни»);

Ганна Соколова, докт. психол. наук, проф., директор Навчально-наукового інституту фізичної культури, спорту та реабілітації Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» («Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами та їхніх родин в умовах війни»);

Віра Ремажевська, канд. пед. наук, президент ГО «Всеукраїнська асоціація працівників спеціальної та інклюзивної освіти» («Наступництво від дошкільної до початкової освіти дітей з функціональними сенсорними (зоровими) труднощами»);

Олена Чеботарьова, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України («Безбарєрність в освіті осіб з особливими потребами: сучасні підходи та перспективи»);

Наталія Кравцова , голова ГО «Всеукраїнська асоціація перекладачів жестової мови та людей з інвалідністю» («Формат діяльності асоціації перекладачів жестової мови в Україні з питань інформаційної безбарєрності»);

Крістіна Тороп, докт. пед. наук, директор Комунального закладу освіти «Спеціальна школа «Шанс» Дніпропетровської обласної ради («Синергія наукових досліджень і практичного досвіду: важливість співпраці науковців та практиків у сфері спеціальної освіти»);

Володимир Шевченко, докт. пед. наук, ст. наук. співроб., професор кафедри сурдопедагогіки і сурдопсихології імені М. Д. Ярмаченка факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова («Сучасна парадигма сурдопедагогіки: актуальні питання та виклики»);

Ірина Лукачук, заступник директора з навчальної роботи КЗ ЛОР «БП НРЦ Святого Миколая», вчитель-методист, спеціаліст вищої категорії («Концептуальні аспекти розвитку спеціальної освіти, корекційно-розвивальної роботи та реабілітації дітей в умовах навчально-реабілітаційного центру» (з досвіду роботи комунального закладу Львівської обласної ради «Багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр Святого Миколая»);

Тетяна Павлюк, віце-президент ВБО «Даун Синдром» «Психолого-соціальна підтримка батьків дітей з особливими потребами в умовах кризових викликів»);

Наталія Білецька, заступник директора з навчально-методичної роботи з питань експерименту КЗ ЛОР «БП НРЦ Святого Миколая», вчитель-логопед, вчитель-дефектолог, вчитель початкових класів, спеціаліст І категорії («Інноваційна модель розвитку інклюзивної освіти через «Освітньо-соціально-культурний центр»: практичний досвід корекційної роботи Комунального закладу Львівської обласної ради «Багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр Святого Миколая»);

Наталія Шевченко, директор Комунального закладу освіти «Криворізька спеціальна школа «Натхнення» Дніпропетровської обласної ради («Все, що працює в роботі з дитиною правильно для дитини»).

Доповідачами було означено інновації в нормативному забезпеченні галузі; окреслено шляхи забезпечення безбарєрності та інклюзивності в освіті; йшлося про впровадження рівнів підтримки, механізми реалізації освітньої траєкторії, забезпечення допоміжними засобами, облаштування освітнього середовища, надання психолого-педагогічних і корекційно-розвивальних послуг та ін.

У процесі роботи було заслухано 18 наукових доповідей на пленарному засіданні; проведено 7 тематичних секцій та 6 майстер-класів, де обговорено проблеми і тенденції розвитку освіти осіб з особливими потребами та ознайомлено учасників з інноваційними технологіями навчальної роботи та психолого-педагогічного і корекційно-розвивального супроводів.

Х Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки і психології викликав значну зацікавленість у освітянської спільноти. На YouTube-каналі його роботу переглянуло понад 3 тисяч осіб, ще 700 приєдналося до перегляду трансляції на Facebook-сторінці.

Всі зареєстровані учасники отримають запис секційних засідань, матеріали спікерів, тези, а також іменні сертифікати.

Щиро дякуємо нашим співорганізаторам, Комунальному закладу Львівської обласної ради «Багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр Святого Миколая», та всім учасникам Конгресу за високий рівень доповідей, обмін думками та створення платформи для подальшої співпраці.

Окрема вдячність перекладачам жестової мови Олександру Рудику і Ользі Рибак.

Переглянути запис Конгресу можна на YouTube

https://www.youtube.com/live/WeADsxS8dHA