Шепічак О.О., Блеч Г.О., Чеботарьова О.В. Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-10 класи» для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку та закладів загальної середньої освіти зі спеціальними класами для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку. Київ: Інститут спеціальної педагогіки імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2024. 111 с.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Наказ Міністерства освіти і науки №1377 від 25.09.2024 р.)
Модельна навчальна програма з української мови для 5-10 класів базової середньої освіти спрямована на формування комунікативної, лінгвістичної, соціокультурної компетентності, розвитку особистості учнів та підготовки до успішної освітньої і соціально-комунікативної діяльності. У програмі підкреслено важливість реалізації основної мети – формування в учнів з порушеннями інтелектуального розвитку основних ключових компетентностей, серед яких: вільне володіння державною мовою, достатній рівень спілкування в різних життєвих ситуаціях, виховання національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, яка буде володіти необхідною системою лінгвістичних знань, умінь та навичок, які зможе практично застосовувати у подальшому самостійному дорослому житті.
Програма також підкреслює важливість засвоєння системи знань, розвитку мовлення, мислення, навичок комунікації та взаємодії, а також корекції пізнавальної діяльності. Основними принципи включають особистісно-орієнтований, діяльнісний, компетентнісний та комунікативний підходи. Особлива увага приділяється адаптації навчання для учнів з порушеннями інтелектуального розвитку, забезпечуючи індивідуальний підхід і спеціальне педагогічне керівництво. Навчання базується на корекційно-розвивальній спрямованості, диференційованому підході. Програма акцентує на важливості постійного повторення і закріплення лінгвістичних знань для ефективного засвоєння навчального матеріалу.