
1 – 2 травня 2025 року в Полтавському національному педагогічному університеті імені В.Г. Короленка в межах тижня Навчально-наукового інституту спеціальної та інклюзивної освіти відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Становлення особистості в умовах сучасного розвитку суспільства: психолого-педагогічний, корекційно-реабілітаційний, соціальний і медичний аспекти».
Мета конференції – об’єднання зусиль науковців, практиків, освітян та фахівців у галузі спеціальної та інклюзивної освіти для обговорення актуальних проблем, інноваційних підходів і науково обґрунтованих практик навчання, психолого-педагогічного супроводу та реабілітації осіб з особливими освітніми потребами в умовах сучасних викликів.
Тематика конференції охоплювала такі актуальні напрями:
-
актуальні проблеми спеціальної та інклюзивної освіти: вітчизняний та зарубіжний досвід;
-
інтеграція педагогічних, психологічних і медичних складових у корекційній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами;
-
психолого-педагогічний супровід та реабілітація осіб, постраждалих внаслідок військової агресії;
-
актуальні виклики та перспективи фізичної, соціальної та психолого-педагогічної реабілітація осіб з порушеннями опорно-рухового апарату та з ментальними порушеннями;
-
проблеми підготовки майбутніх фахівців психолого-педагогічного профілю в умовах воєнного стану: євроінтеграційний підхід.
Під час пленарного засідання конференції було представлено цікаві та актуальні доповіді співробітників Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН, присвячені освіті осіб з особливими освітніми потребами в умовах сучасних викликів. Так, зокрема:


Світлана Кульбіда, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу української жестової мови акцентувала увагу на проблемах розвитку та підтримки української жестової мови в освіті, наголосивши на сучасній парадигмі, що підкріплюється концепцією УЖМ, законодавчими актами, низкою нормативно-правових актів, що регламентують статус УЖМ на рівні з українською мовою. Також було наведено конкретні результати напрацювань відділу української жестової мови у цьому напрямі;


Олена Чеботарьова, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, розкрила сучасні підходи до забезпечення безбар’єрного освітнього середовища в освіті дітей з особливими освітніми потребами. Доповідачем представлено основні перепони та труднощі, які постають у процесі інклюзивного навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Представлено методичні підходи, які використовуються в інноваційній практиці навчання школярів з порушеннями інтелектуального розвитку, також науково-методичні здобутки відділу;

Ірина Омельченко, докт. психол. наук, проф., головний науковий співробітник відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами ознайомила учасників зібрання з інноваційною методикою діагностики соціального інтелекту старших дошкільників з особливими освітніми потребами, що є цінним практичним внеском у діяльність фахівців у сфері спеціальної освіти.
У ході пленарного засідання було також представлено низку ґрунтовних доповідей, що охоплювали широкий спектр тем: від ролі вчителя-реабілітолога (Андрій Шевцов) та психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП із родин переселенців (Ганна Соколова) до удосконалення стандартів вищої підготовки фахівців зі спеціальності А6 Спеціальна освіта (Наталія Савінова).

Учасники також обговорили міжнародний досвід підтримки студентів (Langathiwe Nkomо), питання стратегічного дисбалансу у вищій освіті (Olly Louie Castillo), впровадження інновацій (Jadwiga Synowiec), формування мотиваційної готовності до навчання (Олена Бєлова), розвиток соціально-комунікативної компетентності (Олена Горбатюк) та діяльність ІРЦ в умовах воєнного стану (Ірина Орленко).

Міжнародний досвід підготовки вчителів у Швеції представили Kalinnikova Мagnusson Liya, Per Magnus та Paul Magnusson. Практикою іпотерапії поділилася Тетяна Гекова, а можливості використання ChatGPT в освіті розглянула Wojciechowska Natalia K.
Були в центрі уваги й питання формування цілісної праксичної системи (Микола Єфименко), розвитку бімануального праксису в дітей з ООП (Микола Мога), сучасних стратегій реабілітаційної педагогіки (Діна Шульженко), технології формування історичних уявлень у школярів з інтелектуальними порушеннями (Юрій Косенко), нейропсихологічних аспектів корекційної роботи (Марія Шеремет) та підготовки фахівців галузі (Оксана Боряк).
Завершила засідання ґрунтовна доповідь Наталії Пахомової, докт. пед. наук, проф., директора навчально-наукового інституту спеціальної та інклюзивної освіти про інтегративний підхід у логопедії.
Усі ці виступи не лише розширили наукове розуміння проблематики, а й сприяли формуванню нових стратегій у сфері спеціальної та інклюзивної освіти в умовах нестабільності та соціальних викликів.
Захід пройшов у надзвичайно теплій та доброзичливій атмосфері, що сприяло відкритому обміну досвідом між науковцями, педагогами і психологами.
Конференція стала важливою платформою для обміну науковими ідеями та практичним досвідом, підтвердивши високий рівень досліджень у галузі спеціальної та інклюзивної освіти та сприяючи консолідації зусиль наукової спільноти.

Щиро дякуємо організаторам, всім учасникам, доповідачам і гостям конференції за активну участь, цікаві виступи, професійну дискусію та теплу атмосферу.
Окрема вдячність співробітникам Навчально-наукового інституту спеціальної та інклюзивної освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка на чолі з його директором Наталією Пахомовою, докт. пед. наук, проф., за запрошення до участі та тривалу й плідну співпрацю з ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України.
Впевнені, що озвучені ідеї стануть цінним орієнтиром для педагогів-практиків та молодих науковців у їхньому подальшому професійному розвитку.
Програма конференції: