
28 травня відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, на якому цього разу обговорювалися питання підготовки й забезпечення підручниками учнів з особливими освітніми потребами.
Як експерта на засідання було запрошено знаного фахівця галузі, докт. психол. наук, проф., чл.-кор. НАПН України, директорку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України Лесю Прохоренко, яка в контексті означеної проблеми виступила з інформацією та коментарем щодо електронних додатків до таких підручників.

У своєму виступі Леся Прохоренко наголосила на доцільності виваженого впровадження електронних додатків до підручників для дітей з ООП. Вона зазначила, що використання таких додатків має значний потенціал як засіб індивідуалізації навчання, мультимодального подання інформації, підвищення мотивації та залучення до освітнього процесу. Водночас необхідно враховувати низку ризиків і обмежень, пов’язаних із особливостями розвитку дітей з ООП.
Зокрема, експертка наголосила на:
-
небезпеці сенсорного перевантаження через надмірну кількість візуальних і звукових ефектів, що може викликати дезорієнтацію, тривожність або зниження концентрації уваги, особливо у дітей з аутизмом чи гіперкінетичними розладами;
-
проблемах доступності для дітей з порушеннями зору, слуху чи складними порушеннями розвитку, які потребують адаптованого інтерфейсу та підтримки дорослих;
-
неможливості заміни живої взаємодії, яка є критично важливою для розвитку емоційного інтелекту, мовлення і соціальних навичок;
-
необхідності чіткої структури та педагогічного дизайну з урахуванням потреб дитини та вимог до спокійного, передбачуваного інтерфейсу;
-
ризику залежності від гаджетів і зниженні розвитку навичок, які формуються в процесі рухової активності, гри та творчості.
Як підсумок, Леся Прохоренко підкреслила, що електронні додатки можуть виступати ефективним компонентом освітнього середовища, проте лише за умови їх педагогічної доцільності, адаптації до індивідуальних особливостей учнів та інтеграції в цілісну систему психолого-педагогічного супроводу.

Висловлюємо щиру вдячність народним депутатам, членам Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій за тісну співпрацю і долучення науковців до обговорення нагальних проблем галузі спеціальної освіти, що має сприяти їх фаховому й успішному вирішенню.