
Одним з важливих напрямів діяльності Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України є проведення курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників, які надають освітні послуги дітям з особливими освітніми потребами. Науковці Інституту презентують сучасні теоретичні підходи, які ґрунтуються на міжнародному та вітчизняному досвіді, авторські методики, практичні рекомендації та навчальні матеріали.
26-29 травня 2025 року в Інституті проводилися такі чергові курси підвищення кваліфікації педагогічних працівників за актуальною програмою «Стратегія аналізу освітніх труднощів та визначення рівнів підтримки дітей з особливими освітніми потребами» (30 год.).
Слухачами курсів були викладачі закладів вищої освіти, педагоги спеціальних й інклюзивних закладів освіти, директори та фахівці ІРЦ (психологи, логопеди, сурдо і тифлопедагоги, корекційні педагоги, реабілітологи) з різних регіонів України.

Слухачі курсів ознайомилися з сучасними концепціями, які покладено в основу організації освіти дітей з особливими освітніми потребами, дієвими науково-практичними підходами до визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки дитини у закладі освіти й досвідом їх впровадження, особливостями корекційно-розвивального і психолого-педагогічного супроводів дітей з різними освітніми труднощами, проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку та розроблення індивідуальної освітньої траєкторії дитини.
Відповідно до програми курсів висвітлено актуальні теми:


– Актуальні підходи до організації освіти дітей з порушеннями слуху. Діти з функціональними (сенсорними, слуховими) освітніми труднощами: узагальнення результатів комплексної оцінки та визначення рекомендацій у висновку ІРЦ (Світлана Литовченко, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку);

– Розвиток слухового сприймання і словесного мовлення дітей з порушеннями слуху: Тема 1. Діагностування і розвиток слухомовленнєвих навичок у дітей з порушеннями слуху. Тема 2. Слухомовленнєвий розвиток дітей з порушеннями слуху: теоретичні та практичні аспекти. Тема 3. Технології корекційно-розвивальної роботи з дітьми з кохлеарними імплантами (Валентина Жук, канд. пед. наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку);

– Освітні та соціокультурні труднощі у дітей з порушеннями зорової функції. Психолого-педагогічна підтримка дітей з порушеннями зорової функції в освітньому процесі (Катерина Довгопола, канд. психол. наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку);

– Підтримка дітей з особливими мовленнєвими потребами в освітньому середовищі. Тема 1. Сучасне нейродинамічне підґрунтя становлення функції мовлення. Тема 2. Психолінгвосинергетичний підхід: сутність, алгоритм застосування при створенні технологій логопедичного обстеження та впливу. Тема 3. Інноваційна концепція визначення функціонально-мовленнєвих та навчальних труднощів у дітей з особливими мовленнєвими потребами (Еляна Данілавічютє, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., завідувач відділу логопедії);

– Стратегії корекції поведінки у дітей з аутизмом (Ольга Бабяк, канд. психол. наук, ст. дослідн., завідувач відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами);

– Актуальні питання навчання та підтримки дітей з порушеннями інтелектуального розвитку та комбінованими порушеннями. Тема 1. Сучасне навчально-методичне забезпечення для роботи з дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку помірного та тяжкого ступеня. Тема 2. Сучасні підходи до визначення особливих освітніх потреб та рівнів підтримки для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Фізичні труднощі у дітей з ООП: характеристика освітніх потреб та забезпечення рівнів підтримки (Олена Чеботарьова, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку);

– Трансформація особистості дитини та дорослого за умов війни: психологічний супровід. Психологічний ресурс за умов війни у роботі освітян. Методи роботи психолога за умов кризових станів (Ольга Вовченко, докт. психол. наук, ст. дослідн., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку).
Програми курсів підвищення кваліфікації Інституту традиційно складаються з тематичних авторських модулів, які можна гнучко застосовувати з врахуванням запитів слухачів.
Записи занять було надіслано всім слухачам курсів, надано контакти викладачів для ефективної комунікації.
Чітку організацію роботи забезпечила методист курсів підвищення кваліфікації Інституту, докт. філософії, старший науковий співробітник відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами Ксенія Бужинецька.

Отримали схвальні відгуки від учасників. Продовжуємо співпрацювати. Запрошуємо на наші курси підвищення кваліфікації https://ispukr.org.ua/?page_id=344.