
4-6 червня у в офлайн/онлайн форматі відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Сурдопедагогіка крізь призму часу: історія, досягнення, майбутнє», організована з нагоди 220-річчя української сурдопедагогічної науки й 60-річчя кафедри сурдопедагогіки та сурдопсихології імені М. Д. Ярмаченка факультету спеціальної та інклюзивної освіти УДУ імені Михайла Драгоманова.
Учасниками конференції стали представники МОН України, члени Українського товариства глухих (УТОГ), викладачі закладів вищої освіти, науковці, педагогічні працівники спеціальних закладів освіти, інклюзивних класів, фахівці інклюзивно-ресурсних центрів, освітні менеджери, студенти.
Українська сурдопедагогіка бере початок від часу заснування першого освітнього закладу для дітей з порушеннями слуху на території України – Інституту для глухонімих дітей у м. Романово (Житомирська область) за ініціативи мецената та громадського діяча графа Романа Ільїнського.

Учасників конференції гостинно прийняла Житомирська спеціальна школа № 2 Житомирської обласної ради, яка має значний досвід навчання дітей з порушеннями слуху і розташована недалеко від місця, де був перший спеціальний заклад.
Учасниками всіх галузевих масових заходів міжнародного і всеукраїнського рівнів традиційно є представники Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

Тож, до учасників пленарного засідання конференції серед інших з вітальними словами звернулися Леся Прохоренко, докт. психол. наук, проф., чл.-кор. НАПН України, директор Інституту, і В’ячеслав Засенко, докт. пед. наук, проф., дійсн. чл. (академік) НАПН України, радник директора.
Зокрема, Леся Прохоренко, привітавши учасників зібрання, означила стратегічні напрями розвитку спеціальної педагогіки та психології, сучасні психолого-педагогічні підходи до освіти дітей з особливими освітніми потребами, наголосила на вагомості і востребуваності теоретичних і навчально-методичних напрацювань співробітників Інституту, підкреслила важливість співпраці науковців і педагогів-практиків, фахівців, які представляють різні напрями спеціальної освіти.
В’ячеслав Засенко, теж привітавши учасників конференції, зазначив, що науковці двох профільних підрозділів – відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку та відділу української жестової мови – продовжують традиції української сурдопедагогіки, вивчають міжнародні стандарти та розробляють на цій основі інноваційні технології навчання і корекційно-розвивального супроводу дітей з порушеннями слуху. У вітальному слові також було згадано відомі постаті, які свого часу зробили і роблять нині вагомий внесок у розвиток теорії і практики сурдопедагогіки (академік Микола Ярмаченко, професори Наталія Засенко й Іван Колесник, директори спеціальних закладів освіти: Віктор Малій, Богдан Українець, Лариса Гарнюк, Микола Міняйло та ін.).
Науковці Інституту також представили на пленарному засіданні актуальні доповіді:

«Діти з порушеннями слуху: освітні труднощі та рівні підтримки у закладі освіти» ‒ Світлана Литовченко, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку;

«Сучасні підходи до освіти та реабілітології дітей з комплексними порушеннями розвитку» ‒ Олена Чеботарьова, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку;

«Комплексний супровід дітей з порушеннями слуху: реалії та перспективи» ‒ Валентина Жук, канд. пед. наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку.
У доповідях інших учасників зібрання було окреслено питання підготовки майбутніх сурдопедагогів за оновленими освітніми програмами, нагальність розроблення діагностичного інструментарію для ІРЦ, інформаційних матеріалів для батьків дітей з порушеннями слуху, методичних рекомендацій для фахівців, які надають послуги дітям з різним ступенем порушення слуху, зокрема з кохлеарними імплантами. Актуалізовано необхідність продовження створення сучасних підручників для учнів з порушеннями слуху, підвищення кваліфікації сурдопедагогів із залученням науковців профільних відділів Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України і кафедри сурдопедагогіки та сурдопсихології імені М. Д. Ярмаченка УДУ імені Михайла Драгоманова, дотичних кафедр інших закладів вищої освіти. Окрему увагу було приділено питанням реабілітації військових з травмами слуху з використанням наявних ресурсів, в т.ч. спеціальних закладів освіти.
Захід став значущою науково-практичною платформою для зустрічі колег-сурдопедагогів з усіх регіонів України, вшанування української історії та традицій, обміну досвідом, обговорення актуальних питань щодо розвитку освіти дітей з порушеннями слуху у контексті національних та світових стандартів.

Дякуємо організаторам та учасникам конференції за плідну співпрацю, цікаві та важливі виступи, презентовані наукові ідеї та практичний досвід, вагомий внесок кожного у розвиток вітчизняної сурдопедагогіки.