
Мякушко О. І., Кожановська О. М. Методичні основи корекційного навчання учнів з порушеннями інтелектуального розвитку: здоров’я, безпека та добробут: практ. посіб. Київ: Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2025. 138 с.
ISBN 978-617-8531-75-1
Рекомендовано Вченою радою Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України (протокол № 8 від 26.06.2025 р.)
У практичному посібнику описане теоретичне підґрунтя, стратегії, методичні та практичні рекомендації щодо викладання інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» для учнів 5-10 класів з порушеннями інтелектуального розвитку.
Основну увагу зосереджено на висвітленні проблемних питань збереження тілесного здоров’я в учнів цієї категорії (недостатня фізична активність, ожиріння чи надмірна вага, менструальні поведінкові та емоційні проблеми). Спираючись на досвід західних країн, обговорюються можливі шляхи зміцнення фізичного здоров’я для покращення якості життя учнів з інтелектуальними порушеннями, а саме: формування навичок самоадвокації здоров’я та покращення комунікації з медичними працівниками, види підтримки з метою контролю за роботою дітей над розвитком корисних для їх здоров’я звичок, засоби боротьби з надмірною вагою, традиційні та інноваційні методи підвищення фізичної активності учнів, методи регулювання менструацій та гормональної дисрегуляції, формування у дівчат-підлітків навичок підтримання менструальної гігієни.
Для зручності організації навчального процесу, в посібнику надане орієнтовне календарно-тематичне планування уроків (відповідно до модельної програми О. Мякушко і О. Кожановської), наведені зразки уроків, практико-орієнтованих завдань та корисні посилання. З метою заохочення роботи учнів над покращенням свого тілесного здоров’я та фізичної активності, у додатку подані варіанти «робочих аркушів для постановки цілей» та приклади активних ігор (зокрема, блок захоплюючих ігор з кольоровим парашутом).
Посібник адресовано фахівцям спеціальних та інклюзивних закладів загальної середньої освіти для осіб з особливими освітніми потребами; науковцям, викладачам і студентам закладів вищої освіти; батькам молоді з порушенням інтелектуального розвитку.