Прохоренко Л. І., Омельченко І. М., Бабяк О. О., Баташева Н. І., Бужинецька К. Б. Корекційно-розвивальна програма «Корекція розвитку» («Корекція когнітивного розвитку», «Корекція особистісного розвитку», «Розвиток мовлення», «Ритміка») для учнів 1-4 класів з порушеннями когнітивного розвитку [Текст]: навчально-методичний посібник. Київ: Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2025. 316 с.
ISBN 978-617-8531-60-7
Рекомендовано Вченою радою Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України (протокол № 8 від 26.06.2025)
У навчально-методичному посібнику розкрито зміст і структуру корекційно-розвивальної роботи, спрямованої на підтримку особистісного становлення, гармонізацію когнітивної, емоційної, особистісної, мовленнєвої та соціальної сфер молодших школярів із порушеннями когнітивного розвитку. Особливу увагу приділено процесам формування базових компетентностей, розвитку, здатності до саморегуляції й позитивної взаємодії з однолітками та дорослими. Посібник побудований відповідно до сучасних підходів спеціальної педагогіки та психології, включає науково обґрунтовані рекомендації та конкретні форми корекційно-розвивальної роботи.
Представлені в посібнику програми – «Корекція розвитку» («Корекція когнітивного розвитку», «Корекція особистісного розвитку», «Розвиток мовлення», «Ритміка») – орієнтовані на учнів 1–4 класів (років навчання) з порушеннями когнітивного розвитку. Кожна програма містить чітко вибудувану систему змісту спрямовану на поступове формування необхідних психічних функцій, розвиток мовленнєвої компетентності, удосконалення просторово-рухових навичок і підвищення навчальної мотивації. Запропонований зміст забезпечує можливість гнучко адаптувати корекційно-розвивальну роботу до індивідуальних особливостей дітей та умов освітнього середовища.
Упровадження посібника в освітній процес забезпечує відчутний корекційно-розвивальний ефект: підвищується рівень пізнавальної активності учнів, покращуються показники емоційної врівноваженості, розвиток мовлення, координації та моторики; спостерігається зростання навчальної самостійності та соціальної адаптивності дітей.
Посібник адресовано практичним психологам, вчителям, учителям-логопедам інклюзивних і спеціальних закладів загальної середньої освіти, фахівцям інклюзивно-ресурсних центрів, викладачам і студентам закладів вищої освіти.