Концепти та стратегії розбудови інклюзивної освіти у часи війни та повоєнний період : монографія / Колупаєва А. А., Таранченко О. М. ; – Київ, 2025. – 450 с.; іл. – (Серія «Інклюзивна освіта»).
ISBN 978-617-8531-72-0
Рекомендовано Вченою радою Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України (протокол № 8 від 26.06. 2025 р.).
Монографію структуровано у три змістові розділи, що логічно окреслюють еволюційно-стадіальний, філософсько-концептуальний і технолого-методичний аспекти впровадження інклюзії в українській системі освіти. У першому розділі представлено авторську періодизацію становлення інклюзивної парадигми в Україні; розкрито особливості чотирьох етапів її розвитку; визначено ключові чинники поступу, еволюційні зміни у філософсько-методологічному, нормативно-організаційному та практико-методичному вимірах. Другий розділ розкриває концептуальні засади нової освітньої парадигми; окреслює філософське підґрунтя, базові концепти, принципи, підходи та ідеї, які формують її ціннісну основу. Цей розділ має світоглядний і методологічний характер; визначає логіку, ідеологію сучасної інклюзивної трансформації освітнього простору України. У третьому розділі представлено технологічну компоненту реалізації інклюзивної освіти; деталізовано методичний інструментарій шести ключових технологічних комплексів; презентовано базовий інструментарій інклюзивної практики; окреслено методологічні орієнтири для розробників нових освітніх технологій і програм підтримки. Особлива увага відводиться контексту воєнного часу та післявоєнному періоду, коли має відбуватися подальша реалізація інклюзивної парадигми, з урахуванням нових соціальних викликів, потреб адаптації освітнього середовища та пошуку інноваційних форм психолого-педагогічного супроводу осіб з ООП.
Видання адресовано науковцям, викладачам, студентам педагогічних університетів, аспірантам, методистам, працівникам закладів освіти та інклюзивно-ресурсних центрів, фахівцям системи підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, а також усім, хто долучений до реалізації принципів безбар’єрності та рівних можливостей у сфері освіти, усім зацікавленим питаннями освіти дітей з особливими освітніми потребами.