Всеукраїнський науково-практичний семінар на тему «ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ»

18 травня 2018 року в рамках Фестивалю науки України відбувся Всеукраїнський науково-практичний семінар на тему «ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ». Організатори заходу – відділ психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами Інституту спеціальної педагогіки НАПН України – запропонували низку семінарів-практикумів, майстер-класів, тренінгів щодо розв’язання проблеми навчання і розвитку дітей з особливими освітніми потребами (аутистичним спектром, з порушеннями інтелектуального розвитку, затримкою психічного розвитку).

З вітальним словом виступив директор Інституту академік НАПН України, доктор педагогічних наук, професор В.Засенко та заступник директора з науково-експериментальної роботи, доктор психологічних наук Л.Прохоренко. У своїй промові академік В.Засенко наголосив, що найактуальнішою проблемою в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами є організація навчання таких дітей. Це проблема педагогічної науки й практики, особлива складність якої полягає в тому, що вона стосується суміжних галузей: педагогіки, педагогічної та вікової психології, дефектології. Для вирішення цієї проблеми потрібні неупереджені підходи. Реформується освіта, яка стає дедалі мобільнішою, відкритішою до світового досвіду й переосмислення власного. Тому все більш нагальною сьогодні стає проблема правильного вибору форми навчання дітей з особливими освітніми потребами (спеціальна школа-інтернат, інтегрована, інклюзивна, індивідуальна форми) і підвищення рівня професійної компетентності педагога щодо роботи з дітьми даної категорії.

Як зазначила Л.Прохоренко, знання особливостей психічної діяльності дітей з особливими потребами – одна з передумов успішного їх навчання. Результат діяльності педагога загальноосвітньої школи, який навчає таку дитину, значною мірою залежить від ступеня його обізнаності щодо форм психічних порушень у дітей, можливостей розвитку, особливостей пізнавальної діяльності, здатності до соціальної взаємодії з соціумом та усвідомлення педагогом найбільш адекватних та продуктивних засобів розвитку цих дітей.

Надзвичайне зацікавлення виявили учасники заходу до семінарів-тренінгів – «Методика діагностики особливостей поведінки дітей та підлітків з когнітивними порушеннями», який провела науковий співробітник відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами І.Недозим та«Шляхи подолання небажаної поведінки у дітей з розладами аутистичного спектра в освітніх закладах» – науковий співробітник відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребамиО.Орлов. В ході семінару-тренінгу І Недозим зупинилася на практичних питаннях педагогів щодо включення дітей з поведінковими розладами в освітній процес; обговорювалися різноманітні варіанти долучення та включення батьків в корекційний процес, а також було представлені базові комунікативні навички та навички сприймання, які необхідно формувати у дитини з РАС в першу чергу.

О.Орлов відзначив, що знання про своєрідність розвитку цих дітей необхідні всім учасникам навчально-виховного процесу для того, щоб краще розрізняти і оцінювати глибину відставання у психічному розвитку дитини, яку вони виховують та відповідають перед суспільством за правильність і рівень її психосоціальної реабілітації.

Значну активність виявили учасники заходу під час майстер-класу «Інноваційні методи корекції емоційної сфери у дітей з особливими потребами в освітніх закладах», який підготували кандидат психологічних наук О.Бабяк та науковий співробітник Н.Баташева. Науковці зазначили, що нині в теорії та практиці корекційної педагогіки постає питання про те, що рівень розвитку дитини залежить не лише від якості корекційно-методичних засобів, а й від стану її внутрішнього світу, від відкритості чи замкненості щодо соціального оточення, від тих суперечностей, які призводять до відчуття неповноцінності. Тому корекційно-виховний процес має передбачати гармонійну інтеграцію школярів; пізнання власного «Я»; формування вміння встановлювати правильні взаємини з іншими людьми; досягнення соціально важливої позиції суб’єкта діяльності, а не споживача.

На семінарі виступили Анастасія Апенько, завідувач сектору забезпечення корекційно-розвиткової роботи відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту корекційної та інклюзивної освіти Державної наукової установи “Інститут модернізації змісту освіти” та Ганна Соколова, кандидат психологічних наук, консультант практичний-психолог, які відзначили, що корекційно-розвивальний вплив є необхідною умовою запобігання можливим ускладненням розвитку та умовою ефективного освітнього впливу, завдяки якому дитина набуває знань, умінь і навичок. А.Апенько та Г.Соколова наголосили, що корекційно-розвивальна робота з дітьми з особливими потребами в освітньому закладі, у цілому, спрямовується на коригування та розвиток усіх складових дефекту: пізнавальної сфери: відчуття, сприймання, уявлення, пам’яті, мислення і передусім вищих форм їх організації – логічних, довільних, опосередкованих мовленням, регульованих свідомістю; мовлення; емоційної і вольової сфер особистісних утворень: характерологічних рис, що відображають ідейно-моральну спрямованість, емоційно-вольові та інтелектуальні особливості (доброта, чесність, чуйність, дисциплінованість, наполегливість, сміливість тощо), розвиток задатків, нахилів, інтересів, мотиваційної сфери й ін., які мають адаптаційне значення. Все зазначене вище дає змогу досягти таких цілей: засвоєння загальноосвітніх і трудових знань, умінь та навичок, необхідних для максимально можливої соціальної адаптації.

Також на заході виступили керівники обласних центрів практичної психології та соціальної роботи з різних областей України. Серед присутніх були: методисти відділу початкового навчання інститутів післядипломної педагогічної освіти; директори шкіл і заступники директорів з навчально-виховної роботи; голови міських, районних і шкільних методоб’єднань; вчителі початкових класів; шкільні психологи; студенти, зацікавлені у новітніх програмах роботи з дітьми з ООП. Було відзначено, що поряд з позитивними тенденціями в освіті актуальним залишається питання об’єднання зусиль і створення умов для погодження дій усіх спеціалістів (медиків, педагогів, психологів, соціальних працівників), готових до активної взаємодії, розроблення додаткових освітніх програм, з урахуванням інтелектуальних та фізичних можливостей дітей.

В цілому участь у заході прийняли більше 50 освітян, які мали змогу відвідувати усі семінари-тренінги, майстер-класи і стати їх безпосередніми учасниками.

Співробітники відділу психолого-педагогічного супроводу Інституту спеціальної педагогіки НАПН України висловлюють найтепліші слова вдячності всім учасникам Всеукраїнського науково-практичного семінару за зацікавленість, активність, обмін педагогічними ідеями, методиками викладання, що відкривають нові можливості для педагогів України та сприяють успішній інтеграції  українських навчальних закладів у світову освітню спільноту!