10-11 жовтня 2019 року на базі Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка відбувся V Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології «ДІТИ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ».
Організаторами Конгресу виступили: Міністерство освіти і науки України, Національна Академія педагогічних наук України, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка за підтримки Чернігівської обласної державної адміністрації, Управління освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації, Національної асамблеї людей з інвалідністю України, Українського Товариства Глухих, Навчально-виробничого підприємства «Вабос», Центру слухомовленнєвої реабілітації «Аврора», Всеукраїнської благодійної організації «Даун Синдром», Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (м. Варшава, Республіка Польща), Полоцький державний університет (м. Новополоцьк, Республіка Білорусь).
Відкрили V Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології «Діти з особливими потребами в освітньому просторі» – ректор Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка Микола Носко, перший віце-президент Національної академії педагогічних наук Володимир Луговий, голова Ради фонду Порошенка Марина Порошенко, директор Департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування Міністерства освіти і науки України Андрій Шевцов, директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України В’ячеслав Засенко.
М. Носко наголосив, що на сучасному етапі надзвичайно важливим аспектом системних змін є реформування освіти. Для дітей з особливими потребами створюються умови для спільного навчання з їхніми однолітками, впроваджуються індивідуальні програми розвитку й інше.
Перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України, академік Національної академії педагогічних наук України В.Луговий доповів, що реформування освіти в Україні є одним із актуальних питань сьогодення, що зумовлено низкою об’єктивних чинників. Це, зокрема, необхідність підвищення якості української освіти з урахуванням світових тенденцій розвитку освітніх систем, готовність учителя до інноваційної педагогічної діяльності, що передбачено в Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, різноманітність, ресурс і резерв у стратегіях розвитку освіти дітей з особливими освітніми потребами та ін.
Основні концептуальні засади реформи освіти в Україні, про які, зокрема йдеться, у проекті «Нова школа: простір освітніх можливостей», відповідно до положень якого розвиватиметься й інклюзивна освіта – розкрив А. Шевцов.
М. Порошенко зазначила на важливості проведення подібних заходів, що об’єднують науковців та практиків навколо вирішення актуальних питань у сфері формування інклюзивного освітнього середовища й зазначила, що в межах нашої держави функціонує понад 500 центрів інклюзивної освіти, які надають супровід та інклюзивну допомогу дітям від 2 до 18 років.
У заході взяли участь: директор департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування Міністерства освіти і науки України Андрій Шевцов, який виступив з доповіддю «Психологія соціальної адаптації молоді з порушеннями функцій опорно-рухового апарату»; заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, доктор психологічних наук Леся Прохоренко, яка розкрила основні здобутки і проблемні питання освіти дітей з особливими потребами в доповіді «Науково-методичне забезпечення освіти осіб з особливими потребами в умовах НУШ»; Ірина Чепчина, голова центрального правління українського товариства глухих – «Сучасний погляд на освіту дітей з порушеннями слуху: спеціальне та інклюзивне навчання»; Світлана Яковлева, д.психол.н., проф.,завідувач кафедри корекційної освіти Херсонського державного університету – «Значення нейрофізіологічного підходу для психічного супроводу дітей з порушеннями психофізичного розвитку» та інші.
Основною метою Конгресу стало обговорення стратегічних питань реформування освіти дітей з особливими потребами, окреслення нових законодавчо-правових орієнтирів, презентація інноваційних освітніх технологій роботи з особливими дітьми в загальноосвітньому просторі в контексті реалізації концепції Нової української школи.
Учасники заходу мали актуалізувати проблеми й визначити стратегії розвитку освіти дітей з особливими потребами в Україні. До дискусії долучились науковці Національної академії педагогічних наук України, провідних вишів України та зарубіжжя, працівники всіх обласних департаментів освіти, спеціалісти в галузі спеціальної, інклюзивної, загальної освіти. А також – представники громадських організацій, соціокультурної реабілітації і психолого-педагогічної підтримки дітей і дорослих, діти з інвалідністю та їхні батьки, співробітники державних установ, що займаються питаннями підтримки дітей і дорослих з інвалідністю, профільні студенти – загалом близько 500 осіб з України, Польщі, Словаччини, Білорусії.
Протягом двох днів на пленарних і секційних засіданнях, майстер-класах, семінарах-практикумах, тренінгах, що тривали в рамках Конгресу, учасники мали змогу детально обговорити сучасні принципи освіти дітей з особливими потребами в умовах спеціальної та інклюзивного навчання і спробувати віднайти ефективні технології їх застосування.
На заключному засіданні було прийнято Резолюцію, що відображає напрацювання науковців і містить конструктивні пропозиції до Кабінету Міністрів України, МОН України, НАПН України та освітян щодо планування освітнього простору для осіб з особливими потребами.
Щиро дякуємо усім, хто долучився до участі у Конгресі, кому не байдуже доля дітей з особливими освітніми потребами!