Відділ логопедії

ПІДРУЧНИКИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ТЯЖКИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ
Українська мова. 2 клас

Бібліографія: Данілавічютє Е.А., Трофименко Л.І., Грибань Г.В. Українська мова. 2 клас : підруч. для спец. загальноосвіт. навч. закл. (F 80) та учнів із (R 48, F 81). – К. : Либідь, 2017. – 160 с. : іл.

 

Українська мова. 3 клас

Бібліографія: Данілавічютє Е.А., Трофименко Л.І., Грибань Г.В. Українська мова. 2 клас : підруч. для спец. загальноосвіт. навч. закл. (F 80) та учнів із (R 48, F 81). – К. : Либідь, 2017. – 192 с. : іл.

 

Українська мова. 4 клас

Бібліографія: Данілаічютє Е.А., Мартинюк З. С., Грибань Г.В. Українська мова. 4 клас : підруч. для спец. загальноосвіт. навч. закл. (F 80) та учнів із (R 48, F 81). – К. : Либідь, 2018. – 192 с. : іл.

Основною метою навчального предмету «Українська мова» в початковій школі для дітей з тяжкими порушеннями мовлення є формування ключової комунікативної компетентності, яка виявляється у здатності успішно користуватися мовою (всіма видами мовленнєвої діяльності) в процесі спілкування, пізнання навколишнього світу, вирішення життєво важливих завдань, створення умов для вільного володіння українською мовою як засобом комунікації та пізнання світу, а також розвиток та самореалізація особистості. На уроках з української мови мають вирішуватися завдання з формування в учнів зв’язного культурного мовлення, опанування учнями знань про мову, навичками правильного виразного, усвідомленого читання та письма за фонетичним та частково за морфологічним, традиційним та іншими принципами орфографії. Крім того, оновленою програмою передбачено формування в учнів з ТПМ розуміння граматичних та орфографічних явищ, що вивчаються, вміння пояснювати, обґрунтовувати свої судження, порівнювати, групувати явища мовлення, робити узагальнення та висновки. Особливе значення має вміння учнів застосовувати знання у практиці усного та писемного мовлення.

Підручники з української мови відповідають стратегіям оновленого Державного стандарту початкової загальної освіти відповідно до освітньої галузі «Мови та літератури» та вимогам чинної програми «Українська мова для 2-4 класів спеціальних загальноосвітніх шкіл для дітей з ТПМ», меті та завданням корекційного навчання та виховання учнів з ТПМ.

Особливістю підручників з української мови є те, що в розробці їхнього змістового наповнення враховано психологічні механізми, що зумовлюють порушення мовлення в учнів з ТПМ; стан сформованості практичних мовних знань, особливості та труднощі засвоєння ними теоретичних знань про мову в рамках шкільного курсу «Українська мова»; сучасні наукові дані про диференційовану структуру мовленнєвого порушення в учнів; необхідність попереднього формування та корекції окремих операцій та дій з мовними знаками, що складають основу для засвоєння дітьми знань про мову в системі лінгвістичних понять; послідовність формування у них практичних та елементарних теоретичних знань про мову, навичок писемного мовлення; необхідність спрямування навчальної діяльності не лише на корекцію, але й на попередження можливих порушень мовленнєвого розвитку (передусім дисграфій, дизорфографій, дислексій) та розвиток мовленнєвої діяльності дитини в цілому.

Згідно з програмою, у підручниках відображено такі змістові лінії вивчення української мови:

  • мовленнєва лінія, яка передбачає розвиток усного і писемного мовлення учнів, їхнє вміння користуватися мовою як засобом спілкування, пізнання, впливу;
  • мовна змістова лінія, яка спрямовує на розвиток в учнів орфоепічних, лексичних, граматичних, правописних, стилістичних умінь;
  • соціокультурна лінія, яка реалізується протягом року та передбачає формування в учнів уявлення про мову як форму вияву культури українського народу;
  • діяльнісна змістова лінія, яка реалізується протягом року і спрямована на формування умінь учитися, що забезпечується здатністю докладати власних зусиль для досягнення результату, виконувати мисленнєві операції і практичні дії, володіти уміннями й навичками самоконтролю та самооцінки.

Корекційна робота спрямована на виправлення порушень у засвоєнні та використанні учнями фонологічних, лексичних та граматичних мовних знаків в усному та писемному мовлені, на формування, розвиток та закріплення практичних мовних знань, що мають стати основою для формування теоретичних знань про мову у системі лінгвістичних понять.

Добір і подача нового матеріалу у підручниках розроблено індуктивним методом. Діти вивчають нову тему шляхом виконання попередніх простих вправ, на основі яких потім підводяться до засвоєння і усвідомлення понять про лінгвістичні явища, правил вживання та написання звуків, частин слів тощо. На відміну підручників для загальноосвітніх шкіл, мовний і мовленнєвий матеріал у вправах ураховує мовленнєві можливості учнів з різними первинними мовленнєвими порушеннями, не обтяжений складовим і звуковим наповненням.

Підручники містять велику кількість вправ, яку вчитель має право коригувати відносно ступеню засвоєння тем школярами на уроках.

Підручниками рекомендовано вчителям загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з тяжкими порушеннями мовлення, логопедам, студентам, які навчаються за спеціальністю «Логопедія», батькам дітей із порушеннями розвитку.