10-11 жовтня 2019 року відбувся V Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки, психології і реабілітології «Діти з особливими потребами в освітньому просторі», який свого часу започаткував і вже традиційно проводить Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України.
Щоразу цей захід проходить в одній з областей України. Цьогоріч учасники з’їхалися до славного міста Чернігова, оскільки співорганізатором і, власне господарем, був Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка, за що ми безмежно вдячні співголові оргкомітету, ректорові університету, академіку Носку Миколі Олексійовичу, проректорам доктору історичних наук Дятлову Володимиру Олександровичу і кандидату історичних наук Тимошенко Анатолію Григоровичу), завідувачеві кафедри соціальної роботи та освітніх і педагогічних наук Завацькій Людмилі Миколаївні та ін. Особлива подяка Чернігівській обласній державній адміністрації, Чернігівській обласній раді, особисто міському голові м. Чернігова – Атрошенко Владиславу Анатолійовичу, на чиїй землі і відбувався захід.
Приємною була кількість учасників: а це близько 500 осіб – представників усіх регіонів держави, викладачів університетів, науковців, управлінських структур, практичних працівників інклюзивних і спеціальних закладів освіти, інклюзивно-ресурсних центрів та ін., а також зарубіжні гості.
У роботі Конгресу взяли участь Голова Ради Благодійного фонду Петра Порошенка Марина Анатоліївна Порошенко, перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України Володимир Іларіонович Луговий, Генеральний секретар Національної асамблеї людей з інвалідністю України Вікторія Миколаївна Назаренко, Голова Центрального правління Українського товариства глухих Ірина Іванівна Чепчина та ін.
Принципово важливою була підтримка й активна участь у роботі Конгресу низки громадських організацій і фондів, а також Центру слухової реабілітації «Аврора», Науково-виробничого підприємства «Вабос» та ін. І це не дивно, оскільки тематика і проблематика зібрання не залишає байдужих, адже йдеться про освіту і розвиток поки що найменш захищеної і вразливої категорії громадян України – осіб з особливими потребами.
Вражає і розмаїття форм обговорення питань з означеної тематики: а це не лише секційна робота, але й проведення багатьох майстер-класів (в тому числі виїзних на базі Інклюзивно-ресурсного центру, дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів), семінарів-практикумів, майстерень-рішень тощо.
Неабияку зацікавленість учасників зібрання викликала наукова доповідь докт.пед.наук, проф. чл.-кор. НАПН України, директора департаменту ліцензування МОН України А.Г.Шевцова і канд.психол.н, доцента, докторантки І.В.Чухрій «Психологія соціальної адаптації молоді з порушеннями функцій опорно-рухового апарату», в якій йшлося не лише про результати спеціально проведеного дослідження, але й про шляхи психологічної підтримки таких осіб.
Важливу інформацію (за відгуками учасників) і конкретні завдання, що потребують нагального вирішення, було викладено у доповіді «Науково-методичне забезпечення освіти осіб з особливими потребами в умовах НУШ» (доп. Л.І.Прохоренко, докт.психол.наук, заст. директора Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України).
Адже саме на реалізацію концептуальних підходів НУШ покладаються неабиякі надії щодо реформування й оптимізації освітньої галузі, що, безумовно, стосується і системи освіти осіб з особливими потребами. І в цьому сенсі важливі і відповідальні завдання покладаються на Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.
Викликали зацікавленість і доповіді «Сучасний погляд на освіту дітей з порушеннями слуху: спеціальне та інклюзивне навчання» (доп. І.І.Чепчина, Голова Центрального правління Українського товариства глухих), «Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами: стан та оптимізація» (доп. О.В.Мамічева, докт. психол.наук, проф.. декан факультету спеціальної освіти ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»), «Значення нейрофізіологічного підходу для психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами» (доп. С.Д.Яковлева, докт.психол.нак, проф.. завідувач кафедри корекційної освіти Херсонського державного університету) та ін.
Слід зазначити, що на цьогорічному Конгресі значну увагу було приділено не лише програмно-методичному забезпеченню і корекційно-розвивальному супроводу процесу навчання осіб з особливими освітніми потребами, але й психологічній складовій, зусилля з розроблення якої останнім часом помітно активізувалися. Водночас учасниками зібрання, що і відображено в резолюції, наголошувалося на проблемах ранньої діагностики і ранньої допомоги, окремих аспектах дошкільного виховання таких дітей, недостатньому кадровому і технічному забезпеченні процесу навчання. Увага акцентувалася на необхідності подальшого розроблення компетентнісно орієнтованих технологій, проблемах профільної школи та ін.
Завершилася робота прийняттям резолюції де окреслено бачення учасників Конгресу щодо шляхів розвитку галузі освіти осіб з особливими потребами і викладено конкретні пропозиції і завдання Міністерству освіти і науки України, Національній академії педагогічних наук України, закладам системи спеціальної та інклюзивної освіти, вирішення яких сприятиме оптимізації змістового, навчально-методичного і корекційно-розвивального наповнення процесу здобуття освіти особами з особливими потребами.
Тож, ще раз дякуємо організаторам і учасникам Конгресу і сподіваємося на подальшу плідну співпрацю.
В.Засенко, Л.Прохоренко.