Відділ освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку

Пропонуємо для ознайомлення навчально-методичні посібники співробітників відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка.

 

Гіперактивна дитина ( І. В. Сухіна)

Гіперактивна дитина / І. В. Сухіна. — Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. — 40 с. — (Інклюзивне навчання).

Схвалено для використання в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами (лист ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» від 21.12.2017 р. № 21.1/12-Г-838)

https://ispukr.org.ua/

https://lib.iitta.gov.ua/

Жива, рухлива, активна дитина – що в цьому поганого? Автор посібника розповідає про те, яких дітей можна назвати гіперактивними. Синдром дефіциту уваги з гіперактивністю виявляється у підвищеній руховій активності, збудливості, труднощах концентрації та утриманні уваги, імпульсивності поведінки, проблемах у взаємостосунках з однолітками. Автор розповідає про причини гіперактивності, дає корисні рекомендації щодо підготовки такої дитини до школи, навчання її у шкільному закладі і навіть вибору продуктів харчування. Вихователі і вчителі знайдуть тут також поради стосовно поводження з гіперактивними дітьми в групі дитсадка і в класі.

 

Дитина з порушеннями інтелектуального розвитку (Трикоз С. В., Блеч Г.О.)

Дитина з порушеннями інтелектуального розвитку / С.В.Трикоз, Г.О.Блеч. – Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. – 40 с. – (Інклюзивне навчання).

Схвалено для використання в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами (лист ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» від 21.12.2017 р. № 21.1/12-Г-838)

https://ispukr.org.ua/

https://lib.iitta.gov.ua/

У цьому посібнику розглядаються особливості інтелектуальних порушень у дітей з урахуванням реалій і перспектив. Цей путівник для батьків допоможе їм зрозуміти власну дитину й усвідомити те, що інтелектуальні порушення не є вироком. Батьки знайдуть тут поради щодо того, як має навчатися дитина, як її можна підготувати до школи та які види діяльності доцільно практикувати в родині. Автори описують стратегії батьків у позитивному впливі на психологічний розвиток дитини, надають рекомендації з розвитку в дитини вмінь та навичок самообслуговування. Посібник містить відомості щодо подальшої професійної орієнтації у майбутньому житті дитини.

 

Дитина із синдромом Дауна (Чеботарьова О. В., Гладченко І. В., Василенко-ван де Рей А., Ліщук Н.І.)

Дитина із синдромом Дауна / О. В. Чеботарьова, І. В. Гладченко, А. Василенко-ван де Рей, Н. І. Ліщук. — Харків : Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. — 48 с. — (Інклюзивне навчання).

Схвалено для використання в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами (лист ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» від 21.12.2017 р. № 21.1/12-Г-838)

https://ispukr.org.ua/

https://lib.iitta.gov.ua/

Ця книжка адресована батькам дітей із синдромом Дауна, корекційним педагогам і вихователям навчальних закладів. Як свідчить досвід багатьох країн світу, люди із синдромом Дауна стають повноцінними членами суспільства, діти можуть ходити у звичайні дошкільні заклади та школи, дорослі — знаходити роботу та створювати сім’ю. Необхідно лише допомогти дитині із синдромом Дауна знайти своє місце в житті. Для цього батьки повинні знати якомога більше про особливості розвитку їхньої дитини, її можливості, сучасні методи та технології навчання та виховання. Автори пояснюють, який потенціал у дітей із СД, що таке рання комплексна допомога, які заняття необхідні таким дітям, як підготувати дитину із синдромом Дауна до шкільного навчання, які існують спеціальні методики тощо.

 

Дитина із церебральним паралічем (Чеботарьова О. В., Коваль Л.В., Данілавічютє Е.А)

Дитина із церебральним паралічем / О. В. Чеботарьова, Л. В. Коваль, Е. А. Данілавічютє. — Харків : Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. — 40 с. — (Інклюзивне навчання).

Схвалено для використання в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами (лист ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» від 21.12.2017 р. № 21.1/12-Г-838)

https://ispukr.org.ua/

https://lib.iitta.gov.ua/

Цей посібник адресовано батькам дітей із церебральним паралічем (ДЦП), корекційним педагогам і вихователям навчальних закладів. У нашій країні, та й загалом у світі, вже набуто великого досвіду з лікування, навчання і виховання дітей із ЦП. Визначальною умовою залишається комплексна взаємодія психолога, вчителя та батьків учня для досягнення бажаного ефекту. Від того, наскільки вчасною буде корекційна допомога, залежить подальша доля дитини. Тому автори посібника дають відповіді на найактуальніші запитання батьків, розповідають про допомогу дитині, рекомендують різні методики корекції та навчання дітей із церебральним паралічем.

 

 

Бібліографія: Блеч Г.О. Комплекс програмно-методичного забезпечення «Зміст корекційної-спрямованого навчання і виховання розумово відсталих дітей у спеціальних дошкільних закладах» (програма формування уявлень про навколишнє середовище, методичні рекомендації, дидактичні матеріали) / О.Г.Блеч. – К.: 2012. – 96с.

Анотація: У програмно-методичному комплексі представлено зміст, основні методичні підходи та дидактичні матеріали щодо формування уявлень про навколишнє середовище.

При підготовці комплексу визначалися цілі та задачі, зміст навчання та виховання, основні принципи та етапи корекційної роботи, що сприятиме розвитку пізнавальної діяльності, мислення та мовлення у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Вперше розроблено структуру та зміст навчання ознайомлення з навколишнім як окрему програму розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями інтелектуального розвитку (легкого та помірного ступеня).

Розроблені методичні рекомендації щодо реалізації програмних завдань у кожній віковій групі висвітлюють структуру, завдання навчання «Формування уявлень про навколишнє середовище», основні методичні підходи, а також методи та прийоми роботи з дітьми 3-7років, які мають інтелектуальні порушення. Дидактичні матеріали включають орієнтовні конспекти бесід, різноманітні ігри, ігрові логічні завдання, а також ілюстрації до дидактичних ігор та наочні матеріали з різних тем навчання «Формування уявлень про навколишнє середовище».

Дидактичні ігри та завдання для дошкільників з інтелектуальними порушеннями, які розраховані для їх творчого використання, що обумовлюється варіативністю методів та прийомів, спрямовані на досягнення корекційно-розвивальної мети та гнучкості у підборі матеріалу, в залежності від програмних вимог, віку та особливостей дитини.

Адресовано педагогам-дефектологам, психологам, керівникам спеціальних дошкільних закладів освіти для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, центрів психолого-педагогічної реабілітації та корекції, соціально-реабілітаційних центрів, методистам, викладачам та студентам вищих навчальних закладів, всім, хто цікавиться проблемами навчання і виховання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.

 

Бібліографія: Гладченко І.В. Комплекс програмно-методичного забезпечення «Зміст корекційної-спрямованого навчання і виховання розумово відсталих дітей у спеціальних дошкільних закладах» (програма з ігрової діяльності, методичні рекомендації, дидактичні матеріали) / І. В. Гладченко – К.: 2012. – 112 с.

Анотація: У програмно-методичному комплексі представлено зміст, основні методичні підходи та дидактичні матеріали щодо формування ігрової діяльності дітей дошкільного віку з порушеннями інтелектуального розвитку.

Програмно-методичний комплекс з формування ігрової діяльності розроблено з урахуванням специфічних особливостей моторно-рухового, емоційного, сенсорного, розумового, мовленнєвого, естетичного та соціально-особистісного розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями інтелектуального розвитку легкого та помірного ступеня; провідних мотивів, потреб, компетенцій дошкільника;  характеру провідної діяльності; типу спілкування і його мотивів; соціальної ситуації розвитку дитини.

У програмно-методичному комплексі представлено: інноваційний зміст (програма з ігрової діяльності) та сучасні психолого-педагогічні технології формування у дітей з розумовою відсталістю (легкого та помірного ступеня) ігрової діяльності, що базуються на особистісно-орієнтованому підході до дитини; охоплено всі основні сфери розвитку ігрової діяльності розумово відсталої дитини: процесуальні ігри, сюжетно-відображувальні, дидактичні, сюжетно-рольові, режисерські (театралізовані ігри, ігри-потішки), рухливі, конструктивно-будівельні, українські народні (хороводні) ігри та ігри-експериментування; подано загальну характеристику основних видів ігор; висвітлено, враховуючи своєрідність розвитку розумово відсталої дитини в дошкільному дитинстві, конкретні методичні рекомендації щодо реалізації програмних завдань у кожній віковій групі; представлено дидактичний матеріал, що включає зразки варіативних ігор та наочно-ілюстративний матеріал – саме це і забезпечує корекційно-розвивальну спрямованість всього навчально-виховного процесу в спеціальному дошкільному закладі.

Практичне використання данного комплексу сприятиме формуванню та розвитку у дітей з інтелектуальними порушеннями ігрових вмінь, ігрової поведінки. Використання в практиці роботи спеціальних дошкільних закладів зазначеного комплексу дозволить суттєво посилити корекційне спрямування навчально-виховного процесу, зосередити педагогічну увагу на особистості дитини як об’єкті процесу виховання. А також сприятиме формуванню життєвої компетентності, досягненню зворотного зв’язку під час сумісної діяльності дорослого з дитиною, стимулюватиме її активність та самовираження в ігровій діяльності.

Адресовано педагогам-дефектологам, психологам, керівникам спеціальних дошкільних закладів освіти для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, центрів психолого-педагогічної реабілітації та корекції, соціально-реабілітаційних центрів, методистам, викладачам та студентам вищих навчальних закладів, всім, хто цікавиться проблемами навчання і виховання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.

 

Бібліографія: Трикоз С.В. Комплекс програмно-методичного забезпечення «Зміст корекційної-спрямованого навчання і виховання розумово відсталих дітей у спеціальних дошкільних закладах» (програма з сенсорного виховання, методичні рекомендації, дидактичні матеріали) / С.В. Трикоз – К.: 2012. – 112 с.

Анотація: У програмно-методичному комплексі представлено зміст, основні методичні підходи та дидактичні матеріали щодо сенсорного виховання дітей дошкільного віку з порушеннями інтелектуального розвитку.

Програма з сенсорного виховання дошкільників розподілена за роками навчання та виховання (програма розрахована на чотирічний термін навчання). Зміст програми побудований з урахуванням концентричного принципу, який передбачає у запропонованих дітям з порушеннями інтелектуального розвитку завданнях поступове ускладнення за способом виконання та змістом.

У програмі передбачено збагачення чуттєвого досвіду дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, шляхом удосконалення роботи всіх аналізаторів: зорового, слухового, тактильно-рухового, смакового та нюхового.

У методичних рекомендаціях до програми з сенсорного виховання дошкільників висвітлені особливості сприймання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, основні методи і прийоми роботи, визначена специфіка організації роботи з сенсорного виховання по рокам навчання. У методичних рекомендаціях запропоновані конкретні умови використання словесних та наочних методів навчання. Оскільки на початку навчання застосовувати тільки словесну інструкцію неефективно, тому що діти не розуміють значення багатьох слів, особливо тих, які позначають дії, якості, властивості і відносини предметів, часто не розуміють конструкції фрази або просто забувають інструкцію в процесі виконання завдання. Тому словесні методи навчання необхідно правильно, продумано поєднувати з наочними і практичними методами.

Дидактичний матеріал даного розділу має вигляд зошита з друкованою основою. Використання зошиту з сенсорного виховання передбачено на третьому, четвертому роках перебування розумово відсталих дітей у спеціальних дошкільних закладах. Протягом вирішення завдань вміщених у зошит діти ознайомлюються з кольорами, формами, величиною предметів, засвоюють сенсорні еталони.

Адресовано педагогам-дефектологам, психологам, керівникам спеціальних дошкільних закладів освіти для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, центрів психолого-педагогічної реабілітації та корекції, соціально-реабілітаційних центрів, методистам, викладачам та студентам вищих навчальних закладів, всім, хто цікавиться проблемами навчання і виховання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.

 

Бібліографія: Чеботарьова О.В. Комплекс програмно-методичного забезпечення «Зміст корекційної-спрямованого навчання і виховання розумово відсталих дітей у спеціальних дошкільних закладах» (програма з трудового виховання, методичні рекомендації, дидактичні матеріали) / О.В. Чеботарьова – К.: 2012. – 112 с.

Анотація: У програмно-методичному комплексі представлено зміст, основні методичні підходи та дидактичні матеріали щодо трудового виховання дітей дошкільного віку з порушеннями інтелектуального розвитку.

Програма з трудового навчання та виховання дошкільників з порушеннями інтелектуального розвитку розподілена за роками навчання та виховання та спрямована на розвиток у дітей елементарних трудових умінь та навичок, збагачення уявлень про навколишнє середовище в процесі праці; виховання потреби і готовності працювати в колективі. Зміст програми побудований з урахуванням концентричного принципу, який передбачає поступове ускладнення матеріалу за способом виконання та змістом.

У методичних рекомендаціях до програми з трудового виховання розкриваються основні методи і прийоми залучення дітей до різних видів трудової діяльності: самообслуговування; господарсько-побутової праці; праці в природі; ручної (художньої) праці; визначено специфіку організації трудового виховання за роками навчання.

Дидактичний матеріал містить розробки виробів з художньої праці, цікаві завдання, ігри, вправи, які посилюють корекційну спрямованість трудового навчання та виховання дошкільників з порушеннями інтелектуального розвитку.

Використання комплесу з трудового виховання в практиці роботи дошкільних закладів суттєво посилить корекційно-розвивальне спрямування навчання та виховання, зосередить увагу на розвитку особистості дошкільника в цілому, сприятиме розкриттю та розвитку його потенційних можливостей, ранній соціалізації та інтеграції у суспільство.

Адресовано педагогам-дефектологам, психологам, керівникам спеціальних дошкільних закладів освіти для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, центрів психолого-педагогічної реабілітації та корекції, соціально-реабілітаційних центрів, методистам, викладачам та студентам вищих навчальних закладів, всім, хто цікавиться проблемами навчання і виховання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.