25 листопада 2021 року відбувсянауково-практичний онлайн-семінар «Психолінгвосинергетичний підхід до формування комунікативної компетентності дітей з особливими мовленнєвими потребами» в межах декади «Синергія в інклюзії» в закладах освіти Деснянського району. Організаторами виступили відділ логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПНУ та Інклюзивно-ресурсний центр № 3 Деснянського району м. Києва.

Учасниками семінару були педагоги інклюзивно-ресурсних центрів, учителі-логопеди спеціальних класів та груп закладів дошкільної і шкільної освіти Деснянського району міста Києва.

З вітальним словом до учасників семінару звернулась Репа О.В., заступник начальника відділу розвитку освіти та прогнозування управління освіти Деснянської районної в м. Києві державної адміністрації та Виговська М.О., директор Інклюзивно-ресурсного центру №3 Деснянського району м. Києва.

На семінарі спікерки відділу презентували свої напрацювання за такими темами:

Данілавічютє Е.А. «Психолінгвосинергетичний підхід до визначення функціонально-мовленнєвих труднощів у осіб з особливими потребами».

Грибань Г.В. «Психолінгвосинергетичний підхід до визначення функціонально-мовленнєвих труднощів у дітей з дислалією».

Мартинюк З. С. “Психолінгвосинергетичний підхід до визначення функціонально-мовленнєвих труднощів у дітей з ринолалією”.

Рібцун Ю. В. : «Психолінгвосинергетичний підхід до формування комунікативної компетентності дітей із заїканням».

Трофименко Л.І. «Психолінгвосинергетичний підхід до визначення функціонально-мовленнєвих труднощів у дітей з алалією».

Ільяна В. М. «Психолінгвосинергетичний підхід до визначення функціонально-мовленнєвих труднощів у дітей з дислексією».

На семінарі обговорювалися питання:

  • Наукове підґрунтя та шляхи розроблення методичних рекомендацій для фахівців ІРЦ відповідно до Постанови КМУ №765 від 21.07.2021 р.
  • Психолінгвосинергетичний підхід до визначення фунціонально-мовленнєвих труднощів у осіб з особливими освітніми потребами та рівнів підтримки.
  • Особливі потреби «особливих дітей» − трансформація закладів освіти, розроблення оновленого курикулуму.
  • Системно-синергетична парадигма досліджень, принцип синергетичності феноменів спеціальної освіти.
  • Особливості функціонування усного мовлення у осіб з особливими потребами.
  • Функціональні, навчальні, соціоадаптаційні труднощі дітей із заїканням.
  • Особливості функціонування писемного мовлення у осіб з особливими потребами.

У результаті семінару було висвітлено актуальність системно-синергетичної парадигми наукових досліджень, зміст розроблених нових методичних рекомендацій для фахівців ІРЦ. У доповідях, які ілюструвалася відповідними презентаціями, представлено порівневий опис особливостей функціонування мовленнєвих систем у дітей з особливими мовленнєвими потребами.

Зокрема, на семінарі розкрито поняття психолінгвосинергетичного підходу у змістовій тріаді «психіка-лінгвістика-синергетика», репрезентовано окремі аспекти з формування комунікативної компетентності осіб з мовленнєвими труднощами з використанням принципу синергетичності. Матеріали презентацій спрямовані на те, щоб озброїти фахівців ІРЦ стратегією перетворення особливостей на освітні труднощі (формулювати їх з позиції освітнього критерію); навчити педагогів визначати, чи створює певна трудність бар’єр для навчання (якого ступеня важкості), а відтак є особливою потребою, яку треба задовольняти або, навпаки, дійти висновку, що певна трудність не складає перешкод для навчання, тобто не є потребою, що вимагає певного рівня підтримки.

Учасники отримали розгорнуту інформацію про нові підходи у визначенні функціонально-мовленнєвих труднощів, які виникають у дітей у процесі опанування знань в усному і писемному мовленні, рівні підтримки дітей у закладах освіти різного типу, зокрема в ІРЦ. Відбулося інтерактивне обговорення важливих питань щодо оновлення змісту корекційного навчання дітей з особливими освітніми потребами.

Ефект впровадження нового змісту методичної допомоги фахівцям полягає в практичній реалізації шляхів визначення специфічних особливостей мовленнєвого порушення у осіб з особливими освітніми потребами з метою задоволення їхніх мовленнєвих потреб у освітньому процесі, у створенні умов для отримання позитивних результатів роботи вчителя-логопеда у системі спеціального і інклюзивного навчання.

Інформацію про захід можна переглянути за посиланням:https://www.facebook.com/