На засіданні Президії НАПН України 19 травня представлено й обговорено науково-аналітичну доповідь за результатами опитування учнів, батьків і вчителів про освітні проблеми в умовах воєнного стану.Доповідала завідувач відділу діагностики обдарованості Інституту обдарованої дитини НАПН України, кандидат педагогічних наук Марина Мельник,
Президія зазначила, що повномасштабне військове вторгнення Російської Федерації в Україну 24 лютого 2022 р. призвело до численних людських жертв, величезних руйнувань, економічних втрат, а також стало причиною низки гострих викликів для учнів, їхніх батьків і вчителів. Це, зокрема: налагодження доступу здобувачів освіти до освітнього процесу у час активних бойових дій на території України, переведення закладів освіти в режим дистанційного і змішаного навчання, призупинення в окремих випадках освітнього процесу, організація надання освітніх послуг дітям з числа тимчасово переміщених осіб тощо. Окремі з нагальних проблем частково або повністю унормовані актами і рекомендаціями МОН України, утім ще значна частина їх потребує розв’язання.
В опитуванні взяли участь понад 15 тис. осіб з усіх регіонів країни – керівники, вчителі, психологи закладів загальної середньої освіти, здобувачів освіти та батьки.
Результати опитування засвідчили, що, окрім діяльності Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України, який координує і методично забезпечує діяльність психологічної служби освіти, є доцільність наступного:
налагодження системної роботи з дітьми та молоддю, які пропустили значну частину освітнього процесу, що потребує цілеспрямованої фінансової, правової, науково-методичної підтримки. Актуальним є створення адресних освітніх дорожніх карт для постраждалих внаслідок війни здобувачів освіти усіх рівнів;
узагальнення та популяризація досвіду роботи педагогів, які допомагали дітям у ці складні часи, а також консолідація відповідних наукових пошуків щодо психолого-педагогічної їх підтримки у подоланні можливих когнітивних та психоемоційних наслідків травми та посттравматичного стресового розладу;
підготовки педагогічних працівників закладів освіти до роботи з дітьми, що перебувають під впливом травматичних подій;
розроблення й упровадження навчальних занять, актуальних у період воєнного стану: надання першої медичної допомоги, поводження з небезпечними предметами, безпечної поведінки в надзвичайних ситуаціях (у тому числі в інтернеті) тощо для здобувачів освіти усіх рівнів;
розроблення методичних рекомендацій щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами, які мають різний досвід життя в умовах воєнного стану (вимушене розлучення з близькими, зміна місця перебування, перебування у місцях бойових дій тощо);
розроблення методичних рекомендацій щодо роботи з обдарованими дітьми та молоддю.
Президія НАПН України схвалила доповідь та рекомендувала до практичного виконання.