25 серпня 2022 року відбувся науково-практичний семінар «Актуальні питання організації навчально-виховного процесу в спеціальних закладах освіти» в межах серпневих науково-практичних зустрічей. Організаторами виступили відділ логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України та заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 176 комбінованого типу Деснянського району міста Києва (онлайн).
На семінарі обговорювалися питання:
- Нормативно-правова база, розроблена відповідно до Постанови КМУ №765 від 21.07.2021 р.
- Актуальні проблемами організаційної, корекційно-розвиткової роботи в спеціальних закладах на сучасному етапі розвитку і реформування освітнього процесу.
- Трансформація закладів освіти, розроблення оновленого змісту навчально-виховного процесу.
- Популяризація результатів науково-дослідної роботи у вигляді розробок, посібників, статей, майстер-класів, вебінарів, курсів підвищення кваліфікації тощо в доступних електронних ресурсах і паперових носіях.
- Особливості діагностики і функціонування усного мовлення у осіб з особливими мовленнєвими потребами.
- Використання української народної творчості у адаптованому варіанті для дітей із заїканням та іншими тяжкими мовленнєвими порушеннями.
- Основні напрями мовленнєвого розвитку дитини відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти та шляхи їх реалізації в спеціальних закладах.
- Методичні підходи до облаштування освітнього процесу в закладах відповідно до вимог сьогоднішнього реформування спеціальної освіти.
- Зарахування дітей з мовленнєвими порушеннями в дитячий заклад відповідно до нової нормативно-правової бази, оформлення документації та облаштування освітнього процесу в дистанційних умовах та за допомогою комп’ютерних технологій.
На семінарі спікерки відділу презентували свої напрацювання за такими темами:
Ільяна В. М., к. пед. н., ст. н. сп., в.о. завідувача відділу «Актуальні питання освіти дітей з ТПМ в спеціальних закладах».
Трофименко Л. І., к. пед. н., ст. н. сп. «Актуальні питання організації навчально-виховного процесу в спеціальних закладах освіти».
Рібцун Ю. В., к. пед. н., ст. н. сп. «Реалізація освітнього напряму «Мовлення дитини» у роботі з дітьми із заїканням».
Мартинюк З. С., к. пед. н., ст. н. сп. «Діагностичний інструментарій у роботі з дітьми із ринолалією».
Грибань Г. В., н. сп. «Організація діагностичних заходів, спрямованих на визначення функціонування мовлення у дітей з дислалією».
Директор дошкільного закладу 176 Шолох Галина Іванівна презентувала роботу колективу «Організація дистанційної роботи в закладі дошкільної освіти». У виступі Галина Іванівна торкнулася важливих питань: як відбувається зарахування дітей з мовленнєвими порушеннями в садок відповідно до нової нормативно-правової бази, недосконалість електронної черги, адаптація програмних вимог загальної освіти для дітей із мовленнєвими порушеннями, які проблеми виникають при оформленні документації та облаштування освітнього процесу в дистанційних умовах, якого досвіду набули педагоги у роботі з дітьми за допомогою комп’ютерних технологій та інші нагальні питання сьогодення.
Педагоги дошкільного закладу №176 в цей нелегкий час проявляють величезну креативність, творчий підхід у дистанційній роботі з дітьми та їхніми батьками. Вони поділилися своїми напрацюваннями, досвідом з різних напрямів корекційно-розвиткової роботи в дистанційному режимі: артикуляційна та нейрогімнастика, активні руханки, вікторини, вистави, психологічні розвантаження, розваги, ігрова діяльність тощо.
Вчитель-логопед Стеценко Ольга Олександрівна представила відеоролик «Види робіт під час дистанційної роботи».
Вчитель-логопед Новіцька Олена Миколаївна представила відеоролик «Зворотній зв’язок», в якому було продемонстровано досвід роботи з батьками.
Вчитель-логопед Поліщук Тетяна Петрівна поділилася досвідом про такий вид роботи, як сміхотерапія, який вносить позитивний настрій в емоційне життя дітей.
У результаті семінару було висвітлено актуальність питань організаційного, корекційно-розвиткового, виховного, психолого-педагогічного характеру в спеціальних закладах на сучасному етапі розвитку і реформування освітнього процесу.
Наприкінці семінару відбулося інтерактивне обговорення важливих питань щодо перспектив співпраці відділу логопедії і дошкільного закладу, практичної реалізації шляхів виявлення специфічних особливостей мовленнєвого порушення у осіб з особливими освітніми потребами з метою подолання труднощів та задоволення їхніх мовленнєвих потреб у освітньому процесі.