Круглий стіл: КОМАНДНА ВЗАЄМОДІЯ ФАХІВЦІВ ЯК ВАЖЛИВА УМОВА ДОПОМОГИ, ПІДТРИМКИ, НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ООП В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В КРАЇНІ

20 лютого 2023 року співробітниками відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України спільно з викладачами  кафедри психокорекційної педагогіки та реабілітології факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова (в рамках укладеної угоди про співпрацю) було проведено круглий стіл «КОМАНДНА ВЗАЄМОДІЯ ФАХІВЦІВ ЯК ВАЖЛИВА УМОВА ДОПОМОГИ, ПІДТРИМКИ, НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ООП В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В КРАЇНІ».

У заході взяли участь  також практичні працівники – представники НРЦ №17 м. Києва на чолі з директором Остапенко Ларисою Іванівною.

Мета круглого столу:  визначення актуальних проблем у сфері спеціальної та інклюзивної освіти та можливостей застосування сучасних стратегій навчання, підтримки, допомоги дітям з особливими освітніми потребами командою фахівців в умовах воєнного стану (Програма круглого столу 20.02.2023р. pdf)

Під час круглого столу обговорено важливі питання щодо навчання, підтримки та допомоги дітям з порушеннями інтелектуального розвитку та їхнім родинам в умовах воєнного стану в країні.

Учасниками обговорювались наступні питання:

–  сучасні виклики в освіті дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану;

– шляхи підготовки фахівців до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами у ЗВО;

– варіативність форм здобуття освіти дітей з особливими освітніми потребами;

– стратегії та інноваційні технології навчання та супроводу дітей з порушеннями інтелектуального розвитку,  аутистичним спектром розладів  в умовах воєнного стану;

– командна взаємодія у процесі навчання дітей з ООП у освітньому просторі;

– навчально-методичне забезпечення навчання та супроводу дітей з особливими освітніми потребами;

– розширення інформаційного простору щодо інформування про актуальні техніки та технології навчання та підтримки  дітей з ООП;

– співпраця команди фахівців  у контексті допомоги та підтримки дітей, які зазнали психотравмуючих впливів;

– дієва співпраця науковців та практиків у визначенні оптимальних шляхів навчання, розвитку, підтримки дітей зі складними порушеннями інтелектуального розвитку в умовах НРЦ.

 У круглому столі брали участь співробітники Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України: Олег Орлов, канд. психол. наук, заступник директора з науково-експериментальної роботи;  Олена Чеботарьова, доктор пед. наук, завідувач відділу; Ірина Гладченко, канд. пед. наук, старший науковий співробітник; Ганна Блеч, канд. пед наук, старший науковий співробітник; Оксана Мякушко, канд. психол. наук, старший науковий співробітник, Сніжана Трикоз, канд. пед. наук, старший науковий співробітник; Інна Бобренко, науковий співробітник відділу.

Учасниками заходу були викладачі кафедри психокорекційної педагогіки та реабілітології Українського державного університету імені Михайла Драгоманова: Сергій Путров, доктор  філософських наук, професор, завідувач кафедри; Діна Шульженко, д. психол. наук, професор; Лілія Ханзерук, канд. пед. наук, доцент;  Світлана Геращенко, канд. пед. наук, доцент;  Ірина Омельянович, канд. пед. наук, доцент; Ірина Матющенко,  канд. пед. наук, доцент;  Наталія Бондар, канд. пед. наук, доцент;  Ніна Кравець, канд. пед. наук, доцент;  Людмила Чепурна, канд. пед. наук, доцент. 

Співробітниками Відділу було представлено основні  науково-методичні напрацювання в рамках науково-дослідної теми  «Науково-методичне забезпечення навчання дітей раннього, дошкільного та молодшого шкільного віку з порушеннями інтелектуального розвитку», вперше розроблені модельні навчальні програми для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку помірного та тяжкого ступеня, актуальні навчально-методичні посібники для фахівців та батьків дітей з ООП. Акцентовано увагу на відповідності змісту програмового матеріалу пізнавальним можливостям учнів зі складними порушеннями інтелектуального розвитку.

Значний інтерес викликала інформація щодо Telegram каналу Відділу «Ми поруч», який створено на допомогу фахівцям, дітям та батькам дітей з особливими освітніми потребами.

Цікаві рубрики, які містять зміст корекційної роботи, відеоматеріали, малюнки, таблиці, інструкційні картки ефективно користуються попитом у фахівців з метою реалізації підтримки та допомоги дітям з особливими освітніми потребами в умовах кризових викликів.

У ході круглого столу було презентовано інноваційні техніки та технології гармонізації психоемоціного стану дітей в умовах психічного напруження. Ефективні дієві техніки та технології сприятимуть подоланню негативних психічних проявів у дітей, забезпечать відновлення психічної рівноваги та стабільності.

Під час круглого столу було представлено алгоритм роботи з ресурсами електронної бібліотеки Національної академії педагогічних наук України.

Викладачами кафедри було окреслено важливі шляхи підвищення фахової компетентності студентів педагогічних факультетів, висвітлено актуальні питання підтримки та допомоги здобувачів вищої освіти в умовах дистанційного та змішаного навчання,  досвід організації педагогічної практики в умовах різних закладів освіти та ін. Були висунути пропозиції щодо висвітлення  науково-методичних напрацювань на спільних заходах та ресурсах.

Проблеми актуальності програмно-методичного забезпечення навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку помірного та тяжкого ступеня прозвучали у виступі директора НРЦ №17 м. Києва Лариси Остапенко. Також вона ділилася дієвим досвідом корекційно-розвивальної роботи, співпраці колективу НРЦ з Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка, кафедрою психокорекційної педагогіки та реабілітології Державного українського університету імені Михайла Драгоманова.

У ході круглого столу науковцями та практичними працівниками були обговорені методичні поради щодо використання розробленого програмно-методичного забезпечення в практиці роботи з дітьми з особливими потребами, основні умови реалізації корекційних методів та прийомів навчання під час викладання різних навчальних предметів та інтегрованих курсів. Було презентовано новий формат збірника Відділу «Теорія і практика спеціальної педагогіки і психології».

Підводячи підсумки круглого столу, було прийнято рішення у найближчий час спрямувати спільне зусилля науковців та практиків на вирішення окреслених актуальних викликів навчання та підтримки дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах воєнного стану в країні, визначенні оптимальних шляхів з подолання негативних наслідків кризових ситуацій у дітей з особливими освітніми потребами.

Висловлюємо щиру вдячність усім учасникам круглого столу за цікаву, змістовну, плідну роботу, а також творчому колективу НРЦ №17 м. Києва на чолі з директором Ларисою Іванівною Остапенко за  співпрацю та висвітлення інноваційного досвіду командної взаємодії у навчально-реабілітаційному центрі. Цінуємо партнерство, наближаємо нашу Перемогу разом!