У ТІСНІЙ СПІВПРАЦІ ОСВІТИ І НАУКИ ПРЯМУЄМО ДО ПЕРЕМОГИ!

12 квітня 2023 року на базі КЗ КОР «Білоцерківський гуманітарно-педагогічний фаховий коледж», за участі науковців Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, відбувся семінар-практикум «Соціальна реабілітація осіб з інвалідністю засобами декоративно-ужиткового мистецтва».

Пленарне засідання відкрили очільник Департаменту освіти і науки Київської області і директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, доктор психологічних наук, професор Леся Прохоренко.

У виступі пані директорка відзначила, що світовою тенденцією є розвиток соціальної політики та практики в напрямі створення цілої галузі, мета якої – реабілітація осіб з особливими потребами і створення умов для їх максимально самостійного проживання в громаді. Л.Прохоренко наголосила, якщо раніше соціальна реабілітація в Україні мала яскраво виражений медичний аспект та спрямовувалася переважно на осіб з обмеженими фізичними можливостями (осіб з інвалідністю), то сьогодні спостерігається розвиток саме соціальної і освітньої складової реабілітаційного процесу.  Тобто, мова йде не лише про організаційні проблеми безбар’єрного доступу таких осіб до освітніх чи медичних закладів, але й про навчально-методичне забезпечення освіти та соціалізації осіб з особливими потребами, систему психолого-педагогічного супроводу таких осіб й ін.

З ключовою доповіддю виступила завідувачка відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, кандидат психологічних наук, старший дослідник Ольга Бабяк.

Пані Ольга озвучила основні стратегії психолого-педагогічного супроводу осіб з особливими потребами з огляду на кризові процеси, які виникли в країні, внаслідок війни, розкрила проблеми, пов’язані з наданням психологічної допомоги особам з особливими потребами, у тому числі з інвалідністю: відсутність дистанційних моделей психологопедагогічного супроводу таких родин; необхідність в узгодженості заходів для фахівців щодо організаційних і методичних питань надання допомоги дітям і їхнім родинам тощо та представила розроблені Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України моделі комплексної психологічної підтримки осіб з особливими потребами та методичне забезпечення, що передбачають застосування не лише консультативних, а й психокорекційних і психотерапевтичних методів та процедур.

У обговоренні взяла участь голова Ради молодих вчених Інституту  спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України Ксенія Бужинецька, яка наголосила, що поряд із численними законодавчими та організаційними змінами нагальною залишається потреба в розробленні навчально-методичного забезпечення, навчальних та корекційно-розвивальних програм з питань соціальної реабілітації для молоді з інвалідністю.

Показово, участь у заході брали законотворці, науковці та практики, викладачі й тренери, які докладають значних зусиль до розроблення нормативно-правового та навчально-методичного забезпечення освіти й соціалізації осіб з особливими потребами, у тому числі з інвалідністю. 

  На наш погляд, спільні заходи освітян і науковців є ще однією з  нагод для провідних вітчизняних і зарубіжних експертів, урядовців, фахівців різних галузей суспільного життя, зокрема освітян, обмінятися думками й досвідом, спільно обговорити стан перебігу реформ в Україні.   

 Дякуємо організаторам за можливість висловитися й долучитися до обговорення важливих питань соціальної реабілітації осіб з інвалідністю. Дякуємо за плідну роботу и конструктивну дискусію!

Слава Україні!