25 квітня 2023 року відбулося чергове засідання міжвідомчої робочої групи з питань розроблення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на 2023-2030 роки.
Головна мета – на засадах людиноцентричного підходу визначити вичерпний перелік завдань Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на 2023-2030 роки, розробити перелік заходів до кожного із завдань з метою імплементації їх у Плані заходів із реалізації Стратегії на 2023-2024 роки.
З вітальним словом виступив заступник міністра освіти і науки України Андрій Вітренко. Пан Андрій зазначив, що «станом на початок 2023 року в Україні інклюзивне навчання організовано для 35 тис. учнів, працює понад 25 тис. інклюзивних класів. Для порівняння, п’ять років тому в інклюзивних класах навчалося вдесятеро менше дітей, ніж сьогодні. Утім повномасштабна війна в Україні внесла корективи. Наші діти залишилися без домівок, сотні шкіл зруйновано, діти проживають у різних регіонах України, у різних країнах, в умовах тимчасового прихистку. Термін “з особливими освітніми потребами” у його широкому розумінні можна застосувати для більшості учнів».
Заступник міністра звернув увагу, що війна змусила освітян думати і діяти інакше, адже дітей, яким потрібна особлива увага і підтримка, стає дедалі більше, а часу на пошуки рішень – немає. Сьогодні школа повинна дуже швидко пристосовуватися до індивідуальних потреб учнів та адаптовувати діяльність до викликів, пов’язаних із безпекою, воєнним станом, вимушеним переміщенням громадян на безпечні території, руйнуваннями інфраструктури тощо.
Робота над розробленням Стратегії здійснюється на основі методології стратегічного планування та моніторингу, специфічних характеристик умов життя, потреб жінок і чоловіків, циклу розроблення політики тощо.
До розроблення Стратегії долучилися співробітники Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України – директор, професор Леся Прохоренко, заступник директора з наукової роботи Наталя Ярмола, почесний директор, академік В’ячеслав Засенко, завідувач відділу української жестової мови Світлана Кульбіда, завідувач відділу логопедії Валентина Ільяна.
Наприкінці заходу члени міжвідомчої робочої групи з питань розроблення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на 2023-2030 роки обґрунтували та визначили перелік завдань до цілей Стратегії, зокрема:
- виявити та якісно оцінити ООП у здобувачів освіти;
- створити умови для навчання в районах або об’єднаних громадах кожній особі відповідно до її ОВП;
- підвищити рівень підготовленості педагогічних працівників для задоволення потреб кожного здобувача освіти;
- удосконалити механізми фінансування освіти осіб з ООП;
- забезпечити в закладах освіти умови для отримання якісної освіти особами з ООП.
Щиро вдячні всім учасникам за співпрацю і активну позицію!
Слава Україні!