ВСЕУКРАЇНСЬКА НАУКОВО-ПРАКТИЧНА КОНФЕРЕНЦІЯ З МІЖНАРОДНОЮ УЧАСТЮ «МОВА, МОВЛЕННЯ, ТЕРАПІЯ: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД»

21-22 квітня 2023 р. в онлайн-форматі відбулась Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Мова, мовлення, терапія: міждисциплінарний підхід», організатором якої виступив Міжнародний інститут інклюзії (ТОВ «МІІ»; м. Львів).

На конференції виступили наукові співробітники відділу логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України Еляна Данілавічютє, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, докторантка Інституту, з доповіддю «Фахівець ХХІ століття як автентична модель логопедичного супроводу», та Юлія Рібцун, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу з доповіддю «Логодидактичні технології формування комунікативної компетентності осіб із заїканням».

25 квітня 2019 р. Верховна Рада України ухвалила закон «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Саме цій даті і було присвячено конференцію, яка репрезентувала науково-практичний досвід доповідачів з різних галузей знань (філології, лінгвістики, загальної та спеціальної педагогіки і психології, медицини), котрі працюють на удосконалення та популяризацію державної мови.

Основним завданням конференції стало пропагування збереження української мови як системи знаків і національної ідентичності, формування мовлення задля краси мови, терапія задля розвитку мовної особистості й плекання багатства нашої мови для передачі наступним поколінням.

Мета доповіді Еляни Анатолівни Данілавічютє «Фахівець ХХІ століття як автентична модель логопедичного супроводу» полягала у розкритті ключових аспектів змісту підготовки майбутніх фахівців у галузі логопедії з огляду на сучасні вітчизняні та зарубіжні наукові досягнення.

Під час виступу було розглянуто такі питання:

  • професійна свідомість, що формується під впливом викликів сьогодення у контексті епохи неомодернізму як культурно-світоглядного напряму з акцентом на вагомості особистості та індивідуальності, а отже передбачає уміння визначати потреби особи з порушеннями мовлення, створювати освітнє середовище з урахуванням нейрорізноманітності;
  • логопедичний супровід осіб з особливими мовленнєвими потребами у сучасному вимірі;
  • нова термінологія, що веде до уніфікації вітчизняного і європейського використання терміну «терапія» при наданні логопедичних послуг;
  • особливості підготовки сучасного фахівця з точки зору пріоритетності окремих компонентів організації освітнього процесу для формування професійної свідомості вчителя-логопеда у ЗВО.

Еляною Анатоліївною у контексті виступу були розглянуті аспекти, що віддзеркалюють основні напрями авторських навчальних програм підготовки означених фахівців у ЗВО, впровадження яких наразі відбувається у Київському університеті імені Бориса Грінченка та Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника.

Доповідь Юлії Валентинівни Рібцун «Логодидактичні технології формування комунікативної компетентності осіб із заїканням» здійснювалась у тематичному напрямі «Медико-психолого-педагогічний підхід у роботі з дітьми та дорослими із заїканням».

Під час виступу було розглянуто такі питання:

  • полікомпонентна структура заїкання у осіб різних вікових груп;
  • біологічний, психологічний, педагогічний, соціальний напрями логопсиходіагностики;
  • реалізація логопсихосинергетичного підходу в корекційно-розвитковій роботі з дітьми із заїканням.

Результативність заходу полягала у ознайомленні слухачів з основними змістовими аспектами навчально-методичного посібника Ю. В. Рібцун «Заїкання: підтримка дитини з особливими мовленнєвими потребами в освітньому середовищі».

Дякуємо організаторам та спікерам конференції, яка була покликана збагатити знання фахівців найновішими досягненнями в царині логопедії та логопсихології, щоб усі члени команд психолого-педагогічного супроводу могли ефективно забезпечувати якісне інклюзивне навчання.

ПРОГРАМА НАУКОВО-ПРАКТИЧНОЇ КОНФЕРЕНЦІЇ З МІЖНАРОДНОЮ УЧАСТЮ «МОВА, МОВЛЕННЯ, ТЕРАПІЯ: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД» (завантажити)