Науково-практична конференція з міжнародною участю «УКРАЇНСЬКА ПСИХОЛОГІЯ. ХХІ СТОЛІТТЯ. ПОЧАТОК»

27 квітня 2023 року розпочала роботу науково-практична конференція з міжнародною участю «УКРАЇНСЬКА ПСИХОЛОГІЯ. ХХІ СТОЛІТТЯ. ПОЧАТОК» за організації Відділення психології та спеціальної педагогіки НАПН України начолі в.о. академіка-секретаря Відділення, член-кореспондента НАПН України, доктора психологічних наук, професора Панка Віталія Григоровича за участі Psychologische hochschule Berlin (берлінський психологічний університет), Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України, Київський національного університету імені Тараса Шевченка, ГО «Асоціація політичних психологів України».

Відкрив науково-практичну конференцію Василь Кремень, президент НАПН України, дійсний член НАН і НАПН України, доктор філософських наук, професор. Президент НАПН України зазначив, що модернізація соціально-економічної, політичної, гуманітарної та інших сфер суспільного життя, євроінтеграційний курс держави, реалізація цілей сталого розвитку України, а також нагальні завдання зміцнення національної безпеки, протидії зовнішній інформаційній та воєнній агресії об’єктивно зумовлюють зростання важливості психологічного супроводу процесів, які відбуваються в українському суспільстві. Це, у свою чергу, вимагає випереджувального розвитку та підвищення результативності наукових досліджень у різних галузях суспільного буття і, зокрема, у галузі психології.

З вітальним словом виступили Сергій Максименко, директор Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, дійсний член (академік) НАПН України доктор психологічних наук, професор; Зігфрід Прейзер, ректор Берлінського психологічного університету (Psychologische Hochschule Berlin), доктор наук, професор Тордіс Бетлехем, президентка Федеральної асоціації німецьких психологів (Bundesverband Deutscher Psychologinnen und Psychologen (BDP); Штефан Шульц-Гардт, президент Німецького товариства психологів (Deutsche Gesellschaft für Psychologie), професор. Керівники установ відзначили заслуги української науки, її потенціал та побажали подальшого розвитку.

Розпочав пленарне засідання дійсний член НАПН України Сергій Максименко. У доповіді було презентовано авторське визначення особистості та основні процеси її становлення як цілісності; унікальність та неповторність особистості. З позиції генетичної психології розглянуто витоки особистості, структурні компоненти та внутрішній світ. Шляхом розмірковування, використовуючи певні життєві ситуації, доступно для студентської молоді було представлено внутрішні джерела розвитку особистості через життєву енергію і життєву енергетичну силу, які її конституюють.

Цікавість учасників викликала доповідь член-кореспондента НАПН України Віталія Панка «Психологічна служба як система психологічного практикування в Україні». Віталій Григорович окреслив шляхи становлення, основні здобутки та перспективи розвитку психологічної служби в Україні, зокрема наголосив, що у 90-х роках причиною зростання запиту на практичну психологію стали докорінні зміни у структурі й методах управління суспільством, впровадження гуманістичних засад у взаємини між державою й особистістю, оскільки крах адміністративних методів управління спонукав державні структури до пошуку більш ефективних методів управління соціальними процесами.

Участь у засіданні взяли представники Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

Директор Інституту, доктор психологічних наук, професор Леся Прохоренко у своїй доповіді окреслила основні етапи становлення спеціальної психології в незалежній Україні, зокрема наголосила, що у останні десятиріччя спеціальна психологія опинилася під впливом важливих перетворень у всіх значущих для неї контекстах. Насамперед – це перехід освіти в Україні від парадигми «школи учіння» до дитиноцентричної особистісно орієнтованої парадигми, перетворення в системі спеціальної освіти – ідеї диференціації змінюються на ідеї інтеграції людей з особливими потребами в соціум, ідеї досягнення кожною людиною максимально високого рівня на ідеї самореалізації. Істотним чинником зростання ролі психологічної науки є також світова тенденція стратегічної пріоритетності модернізації освіти в контексті цивілізаційного поступу людства тощо. Наприкінці виступу було озвучено низку нерозв’язаних проблем, які мають як загальнодержавне, так i локальне коріння й потребують нагального вирішення у перспективі.

Під час пленарного та секційних засідань учасники мали змогу обговорити надзвичайно широке коло питань, зокрема про:

  • глибинно-психологічну сутність пізнання психіки у її цілісності;
  • психологічні підходи до вивчення макросоціальних процесів: здобутки і перспективи;
  • розуміння зв’язку науки та практики у пострадянській психології;
  • професійну підготовку психологів в контексті інтеграції до європейського освітнього простору;
  • українську юридичну психологію у ХХІ столітті;
  • навігацію особистості у травматичних життєвих обставинах: ландшафти життєтворення;
  • реалізацію спільного німецько-українського проєкту «НOPE – HELPING TO COPE»;
  • теорію кіберсоціалізації дитини в епоху технологічних інновацій та ін.

Загалом у заході взяло участь понад 400 осіб.

Співробітники Інституту спеціальної педагогіки і психології іменні Миколи Ярмаченка НАПН України щиро дякують Віталію Григоровичу Панку і співорганізаторам заходу за важливість порушеної проблематики та можливість привернути увагу широкого загалу до питань спеціальної психології, що потребують нагального вирішення.