Виставка «Освіта та кар’єра-2023»

Віртуальна виставка «Освіта та кар’єра – 2023» за умови дії військового стану відбулася онлайн на платформі online.osvitaexpo.com.ua. Організатори: Всеукраїнська громадська організація Товариство «Знання» України за підтримки Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України та Держаної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти».

Науковці Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України щорічно долучаються до цього заходу та організовують семінари, вебінари, які пропонуємо Вам переглянути.


Науково-практичний онлайн-семінар «Перспективи розвитку освіти дітей з порушеннями слуху у контексті євроінтеграції».

Участь в освітніх виставках – можливість презентувати результати роботи, обговорити нагальні питання, шляхи їх вирішення, визначити перспективні напрями розвитку освіти.

28 квітня 2023 року у межах щорічної виставки «Освіта та кар’єра – 2023» (проводиться онлайн на платформі online.osvitaexpo.com.ua) за організації Відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України спільно з Чернівецьким обласним навчально-реабілітаційним центром «Родина» проведено Науково-практичний онлайн-семінар «Перспективи розвитку освіти дітей з порушеннями слуху у контексті євроінтеграції».

У семінарі взяли активну участь Литовченко Світлана, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями слуху; Вовченко Ольга, доктор психологічних наук, старший дослідник, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху; Жук Валентина, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху; Литвинова Віра, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху; Таранченко Оксана, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, головний науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху; Шевченко Володимир, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху; Кульбіда Світлана, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу української жестової мови; Сергеєва Наталія, головний редактор видавництва «Генеза», аспірант Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України; викладачі закладів вищої освіти, директори та педагоги закладів освіти для дітей з порушеннями слуху.

У доповідях та виступах було розкрито актуальні питання освіти дітей з порушеннями слуху, організації комплексного системного супроводу учнів, інформаційно-психологічної підтримки батьків, починаючи з раннього віку дитини (моменту встановлення діагнозу), особливості роботи в умовах війни.

Значну зацікавленість викликали презентації педагогів Чернівецького обласного навчально-реабілітаційного центру «Родина» (Ткачук Наталія, директор; Скубак Ніна, заступник директора з корекційно-розвиткової роботи та реабілітації; Скубак Олександр, вчитель інформатики; Новосадська Орися, дефектолог дошкільної групи; Бачинська Наталія, вчитель початкових класів; Борлодян Наталія, вчитель трудового навчання; Фустій Родіка, заступник директора з навчально-виховної роботи), які презентували досвід реалізації та результати міжнародного проекту «Спеціальна освіта в транскордонному районі Сучава-Чернівці: сучасна, інклюзивна та адекватна ринку праці».

Учасники мали можливість ознайомитися з тривалою роботою з організації міжнародних контактів команди центру, написання проектних пропозицій, вивчення міжнародного досвіду та презентації національного власного, модернізації матеріальної бази НРЦ (у центрі обладнано сучасні майстерні, «інклюзивна кухня», кабінети діагностики слухової функції, кабінет розвивальної роботи за системою Мантессорі тощо).

Проект «Спеціальна освіта в транскордонному районі Сучава-Чернівці: сучасна, інклюзивна та адекватна ринку праці» було визнано як один із найуспішніших за оцінкою міжнародних експертів організації, що координувала роботу.

Чернівецький обласний навчально-реабілітаційний центр «Родина» – один з провідних закладів спеціальної освіти України, основними умовами успіху для себе визначає: розвиток із врахуванням сучасних національних та міжнародних прогресивних тенденцій, команда робота, взаємопідтримка, професійний розвиток педагогів, розширення функцій, напрямів роботи НРЦ, створення сприятливого безпечного простору для учнів.

Цікавою та корисною була доповідь Сергеєвої Наталії, головного редактора видавництва «Генеза», координатора освітнього проекту «Досвід онлайн», аспірантки Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України на тему «Навчально-методичні комплекти в умовах дистанційної освіти». У такому контексті заплановано обговорення питання адаптації навчальних матеріалів видавництва для дітей з порушеннями слуху за участі науковців та педагогів-практиків.

Як завжди, відбулося обговорення нагальних питань, за участі учасників, партнерів Відділу (Підкамінська спеціальна школа з поглибленою професійною підготовкою (директор – Українець Богдан), Чернівецький обласний навчально-реабілітаційний центр «Родина» (директор – Ткачук Наталія) та ін.):

– перспективи розвитку спеціальних закладів освіти, розширення переліку послуг, відповіді на сучасні потреби громади (забезпечення потреб громади в освітніх послугах);

– включення заходів щодо розвитку спеціальних закладів освіти до документів МОН України, які стосуються стратегії розвитку освіти дітей з особливими освітніми потребами (наразі в МОН України готується «Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання»). Це важливо з огляду на те, що в нашій країні розвивається «дуальна» освіта (інклюзивна та спеціальна), це наша особливість, яка підтверджується і попитом з боку батьків, і міжнародним досвідом. Батьки мають можливість обирати між спеціальними закладами та інклюзивним навчанням; спеціальні заклади успішно навчають учнів, для яких саме такі умови є оптимальними (можливо, на певному етапі навчання); для учнів з порушеннями слуху – це забезпечення права на самоідентичність, навчання українською жестовою мовою);

– допрофесійна та професійна підготовка учнів на базі спеціальних закладів освіти; підготовка за сучасними професіями, формування навичок, необхідних для життя;

– налагодження співпраці з ІРЦ та інформування батьків про послуги, особливості навчання та комплексного супроводу учнів у спеціальних закладах освіти, можливість отримувати корекційно-розвивальну допомогу (заняття), психологічний супровід учнів, які навчаються в інклюзивних групах/класах;

– підготовка інформаційних матеріалів, узагальнення досвіду роботи спеціальних закладів освіти, спільні заходи та проекти для спеціальних закладів, які навчають дітей з порушеннями слуху тощо.


Переймаючи естафету від наших колег відділу освіти осіб з порушеннями слуху, які 28 квітня проводили свій захід, відділ української жестової мови презентує роботу науково-методичного семінару «Шляхи вивчення української жестової мови – від теорії до практики».

Цей семінар є своєрідним продовженням науково-експериментальної роботи науковців відділу української жестової мови та вчителів жестової мови спеціальних закладів освіти м. Кривого Рогу, Хмельницька, Києва, присвячений актуальним питанням:

аналізу кінетичних особливостей мови на прикладі конфігурації,

вивчення предмету «Українська жестова мова» за новими модельними програмами 2022 року у початковій і середній школі,

побудови доступного комунікативного освітнього середовища спеціального закладу освіти з активним використанням УЖМ, як засобу навчання.

Переклад українською жестовою мовою забезпечували Ольга Рибак, Олександр Рудик, Анна Стець.

Понад 50 учасникам семінару директорам, заступникам, вчителям жестової мови, батькам з восьми спеціальних шкіл, НРЦ різних куточків України

презентовано теоретичні і практичні доробки експериментального, організаційно-методичного досвіду, представленого у доповідях, виступах і уроках:

«Особливості кінетики УЖМ: конфігурація, роль у формуванні мовленнєвого розвитку» Світлани Кульбіди (завідувачка відділу, д.п.н., проф.), Лариси Малинович (старша наукова співробітниця відділу, к.псих.н.);

«Окремі проблемні питання застосування УЖМ у процесі діагностування лексичної компетентності дітей з порушеннями слуху дошкільного віку» Ольги Рибак (старша наукова співробітниця відділу, к.п.н.);

«Урок української жестової мови на тему «Морфологія» у 5 класі для глухих учнів у телемості «Кривий Ріг – Хмельницький» Ольги Біланової (вчителька жестової мови, КЗО «Криворізька спеціальна школа «Сузір’я» Дніпропетровської ОР», Лаури Іващенко (вчителька жестової мови, Хмельницька спеціальна загальноосвітня школа №33);

«Фрагмент уроку української жестової мови у 2 класі «Активний і пасивний відпочинок» для глухих учнів» Анастасії Ленець (вчителька жестової мови, КЗО «Криворізька спеціальна школа “Сузір’я” Дніпропетровської ОР»);

«Фрагмент уроку трудового навчання у 7 класі для глухих дітей «Технологічний процес виготовлення серветниці» Василя Стьопкіна (вчитель жестової мови, трудового навчання спеціальної школи №9 м. Києва;

«Експериментальна діяльність відділу української жестової мови і спеціальної школи «Сузір’я» в якісних і кількісних показниках» Ольги Касецької (заступниці директора з навчальної роботи КЗО «Криворізька спеціальна школа «Сузір’я» Дніпропетровської ОР».

Впевнені, що розроблені матеріалі, практичні напрацювання, якими ділилися науковці і практики, знайдуть відгук у широкої громадськості вчителів жестової мови, сурдопедагогів, перекладачів, розширять знання для чуючих батьків глухих і зі зниженим слухом дітей.


Всеукраїнський науково-практичний семінар «Соціалізація та реасоціалізація осіб з порушеннями зору в умовах воєнного стану» організований відділом освіти дітей з порушеннями зору та кафедрою офтальмопедагогіки та офтальмопсихології факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова.

Науковцями були презентовані такі теми:

Кобильченко В.В., доктор психологічних наук, професор, головний науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями зору Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України: «Психологічні аспекти соціалізації та ресоціалізації дошкільників з порушеннями зору в умовах війни».

Довгопола К.С., кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями зору Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України: «Психологічний супровід родин, які виховують дітей з порушеннями зору раннього віку».

Легкий О.М., кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями зору Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;Кондратенко Світлана Вікторівна, науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями зору Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України:

«Ігрова діяльність як фактор соціального розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями зору».

Гребенюк Т.М., кандидат психологічних наук, доцент, завідувач кафедри офтальмопедагогіки та офтальмопсихології факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова: «Соціальна реабілітація осіб з порушеннями зору в умовах війни».

Сасіна І.О., кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри офтальмопедагогіки та офтальмопсихології факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова: «Медичний аспект комплексної реабілітації осіб з порушеннями зору в умовах бойових дій».

Медведок Л.Г., кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри офтальмопедагогіки та офтальмопсихології факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова: «Формування соціальних компетенцій у дітей з порушеннями зору».

Паламар О.М., кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри офтальмопедагогіки та офтальмопсихології факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова: «Колективна художня творчість як засіб соціалізації дітей з порушеннями зору».

Купріянова Т.О., кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри офтальмопедагогіки та офтальмопсихології факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університет імені Михайла Драгоманова: «Партнерська взаємодія закладу освіти та сім’ї як умова успішної соціалізації дитини з порушеннями зору».

Войтюк Ю.О., кандидат біологічних наук, доцент доцент кафедри офтальмопедагогіки та офтальмопсихології факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університет імені Михайла Драгоманова: «Створення інформаційного доступного середовища для осіб з порушеннями зору».

Шевченко Я.О., аспірант кафедри офтальмопедагогіки та офтальмопсихології факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова: «Особливості професійного самовизначення старшокласників з порушеннями зору в умовах війни».

Модератором була Костенко Т.М., кандидат психологічних наук, старший дослідник, завідувачка відділу освіти дітей з порушеннями зору Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

Дякуємо всім учасникам за професійну конструктивну роботу, доброзичливу атмосферу! Пишаємося співпрацею з Вами.

Дякуємо ЗСУ, віримо у нашу Перемогу!