Відділ освіти дітей з порушеннями зору

Тема НДР: (2021 – 2023) Особистісно-орієнтовані технології навчання та виховання дітей раннього та дошкільного віку з порушеннями зору ДР № 0121U108668

Personalityoriented technologies of education of early and preschool age children with visual impairments

Відділ освіти дітей з порушеннями зору (Department of education of children with vision disabilities) – структурний підрозділ Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, який розробляє проблеми теорії та практики корекційного навчання, виховання, соціалізації та соціальної адаптації дітей з порушеннями зору. Основою діяльності відділу є інноваційний підхід до проведення науково-дослідної роботи й відповідність сучасним вимогам спеціальної освіти та особистісним потребам осіб з порушеннями зору.

Розробка методологічних та психолого-педагогічних засад фундаментальних і прикладних досліджень в галузі тифлології (тифлопедагогіки і тифлопсихології) здійснюється у співпраці з дошкільними навчальними закладами компенсуючого типу для дітей з порушеннями зору, загальноосвітніми навчальними закладами з інклюзивними класами, спеціальними загальноосвітніми навчальними закладами, інклюзивно-ресурсними та навчально-реабілітаційними центрами України, громадськими організаціями, що опікуються проблемами осіб з порушеннями зору.

Напрями діяльності:

– розроблення методологічних та теоретичних засад науково-методичного, програмного та навчального забезпечення освіти дітей з порушеннями зору;

– пошук ефективних шляхів посилення корекційно-розвивальної та компенсаторно-реабілітаційної спрямованості навчально-виховного процесу в спеціальних школах для дітей з глибокими порушеннями зору;

– дослідження та наукове обґрунтування нових технологій і моделей корекційного навчання дітей з глибокими порушеннями зору на різних ступенях їх шкільного навчання та підготовки до інтеграції в суспільство;

– оновлення змісту освіти відповідно до нових вимог сучасності та виявлених резервів психофізичного розвитку осіб з різним ступенем втрати або глибокого порушення зору;

– розробка нормативного та науково-методичного забезпечення навчально-корекційного процесу в спеціальних закладах для дітей незрячих та з порушеннями зору;

– пошук нових форм і засобів психолого-педагогічного супроводу дітей незрячих та з порушеннями зору, надання допомоги у самовизначенні та самореалізації.

Впровадження результатів наукових досліджень відділу освіти дітей з порушеннями зору  в практику навчання і виховання дітей з порушеннями зору здійснюється через:

– курси підвищення кваліфікації педагогічних кадрів у галузі тифлології;

– проведення науково-практичних конференцій, семінарів, круглих столів, воркшопів, тренінгів для науковців, практиків, батьків дітей з порушеннями зору;

– консультування з різних питань розвитку, навчання і виховання дитини з порушеннями зору (просторове орієнтування, соціально-побутова орієнтація, адаптація та соціалізація тощо);

– поширення тифлологічних знань серед громадськості, батьків дітей з порушеннями зору, самих осіб з порушеннями зору на: «Наукові пікніки», «Фестиваль науки», «Козацька варта», «Наукові зустрічі».

Про лабораторію та співробітників

Костенко Тетяна Миколаївна
кандидат психологічних наук
старший дослідник
завідуюча відділом освіти дітей з порушеннями зору
Портфоліо

Кобильченко Вадим Володимирович
доктор психологічних наук
старший науковий співробітник
провідний науковий співробітник
Портфоліо

Легкий Олег Михайлович
кандидат педагогічних наук
старший науковий співробітник
Портфоліо

Довгопола Катерина Станіславівна
кандидат психологiчних наук
науковий співробітник
Портфоліо

Кондратенко Світлана Вікторівна
молодший науковий співробітник
Портфоліо

Збірник наукових праць
«Дитина із сенсорними порушеннями: розвиток, навчання, виховання»

Щорічно починаючи з 2010 р. видається міжлабораторний науково-методичного збірника наукових праць «Дитина із сенсорними порушеннями: розвиток, навчання, виховання».

У збірнику об’єднано наукові статті в галузі сурдо та тифлопедагогіки та психології дітей із сенсорними порушеннями, які висвітлюють актуальні питання педагогічної практики, представляють інтерес для широкого кола фахівців.

«Дитина із сенсорними порушеннями: розвиток, навчання, виховання» : Збірник наукових праць: Вип. 1.

«Дитина із сенсорними порушеннями: розвиток, навчання, виховання» : Збірник наукових праць: Вип. 2.

«Дитина із сенсорними порушеннями: розвиток, навчання, виховання» : Збірник наукових праць: Вип. 3.