Проведено Всеукраїнську онлайн платформу до Дня науки «ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ»

18 травня 2023 року відділом логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України було організовано та проведено Всеукраїнську онлайн платформу до Дня науки «ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ». Науковці та практики презентували актуальні та змістовні доповіді.

Данілавічютє Еляною Анатоліївною, кандидатом педагогічних наук, старшим науковим співробітником, докторантом відділу логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України було представлено ґрунтовну доповідь «Освітній формат нейромоторного дефіциту при дизартрії».

Ільяна Валентина Михайлівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, в.о. завідувача відділу логопедії репрезентувала доповідь «Стратегія надання підтримки дітям з дислексією в умовах інклюзивного навчання». Виступ був спрямований на розширення та поглиблення розуміння проблеми дислексії. Крізь призму психолінгвосинергетичного підходу науковець дала відповіді на ряд актуальних практичних питань: Як організувати необхідну підтримку під час здобуття освіти означені категорії дітей? Кого і в якій якості потрібно долучати до освітнього процесу? Як сприяти подоланню дислексії та мінімізувати негативні впливи під час навчання?

Окрему увагу було приділено проблемі виявлення і розуміння сильних сторін дитини, її здібностей та талантів.

У презентації Трофименко Людмили Іванівни, кандидата педагогічних наук, старшого наукового співробітника, старшого наукового співробітника відділу логопедії «Формування комунікативної компетентності у дітей з алалією: стратегії підтримки» основний акцент спрямовувався на тому, що процес формування комунікативної компетентності реалізується на кожному занятті, уроці або в позаурочний час, що дає змогу зробити процес розвитку мовленнєво-комунікативних умінь і навичок ефективним, і має корекційне спрямування. Доповідач наголосила, що навчання та супровід дітей з алалією вимагають спеціальних стратегій та підходів у освітньому середовищі, таких як довільність, чітке дозування матеріалу, багаторазове повторення, використання різноманітних опор, альтернативних засобів комунікації, урахування індивідуальних особливостей дитини (темп, пріоритети, першочерговість, переважання аналізаторів та ін.), залучення збережених аналізаторів, опора на предметно- практичну діяльність, створення сприятливої атмосфери в класі.

У доповіді Рібцун Юлії Валентинівни, кандидата педагогічних наук, старшого наукового співробітника, старшого наукового співробітника відділу логопедії «Формування темпо-ритмічної складової мовлення у дітей» було розкрито зміст дефініцій «темп» і «ритм», представлено ієрархічний розвиток темпо-ритмічної діяльності за умов мовленнєвого онто- та дизонтогенезу, окреслено функції темпу, зазначено етапи розвитку почуття ритму, розглянуто ритмічні здібності з нейропсихологічних позицій, запропоновано напрями роботи з формування темпо-ритму у дітей з особливими мовленнєвими потребами.

Мартинюк Зоряна Степанівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу логопедії представила доповідь «Практичний кейс в освітньому процесі дітей з ринолалією». Дослідник репрезентувала діагностичний інструментарій для визначення відповідного рівня та надання корекційної кваліфікованої допомоги дітям зазначеної категорії як в умовах інклюзивно-ресурсного центру, так і закладу освіти. Автор ознайомила слухачів із різноманітними практичними вправами для виявлення форми ринолалії. Представлений матеріал може скласти міцне підґрунтя для організації корекційно- розвивальної роботи та підтримки в освітньому середовищі дітей із зазначеним мовленнєвим порушенням.

У доповіді Грибань Галини Віталіївни, наукового співробітника відділу логопедії «Сучасний діагностичний інструментарій як важлива складова підтримки дитини з дислалією в умовах інклюзивного навчання» було висвітлено напрями підтримки дитини з дислалією в умовах інклюзивного навчання та ключові компоненти діагностичного інструментарію. Зроблено акценти на необхідності ретельного вивчення стану органів артикуляції, оцінці функціонування фонематичних процесів, дослідженні правильності звуковідтворення та виявленні наявності спотворених звуків.

До Всеукраїнської платформи долучилися директори спеціальних дошкільних та шкільних навчальних закладів, директори інклюзивно-ресурсних центрів та їх колективи, які поділилися своїми практичними напрацюваннями.

Линник Оксана Іванівна, директор спеціального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) компенсуючого типу № 611 Оболонського району м Києва, спеціаліст І категорії презентувала свій заклад, поділилася особливостями його функціонування та роботою різних фахівців.

Кононенко Ніною Андріївною, вчителем-методистом вищої категорії, старшим вихователем спеціального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) компенсуючого типу № 611 Оболонського району м. Києва було представлено доповідь «Уміння знаходити психологічні опори і створювати позитивну суб’єктивну реальність».

Гризодуб Євдокією Михайлівною, директором спеціального ЗДО №139 для дітей з порушеннями мовлення, Заслуженим працівником освіти України, вчителем-логопедом вищої категорії презентовано доповідь «Мовленнєвий розвиток дітей: сучасність, перспектива».

Ніколішвілі Оленою Вікторівною, вчителем-логопедом вищої категорії спеціального ЗДО 139 для дітей з порушеннями мовлення представлено доповідь «Сендплей-метод позитивного впливу на мовленнєвий та психічний розвиток дитини».

Дащинською Наталією Анатоліївною, вчителем-логопедом вищої категорії спеціального ЗДО 139 для дітей з порушеннями мовлення представлено доповідь з досвіду роботи «Компенсація мовленнєвих порушень. Цікаві ідеї та ігри».

Майстренко Наталією Миколаївною, вчителем-логопедом вищої категорії, вчителем-методистом спеціального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) компенсуючого типу № 611 Оболонського району м. Києва представлено досвід роботи на тему «Рання інтеграція дітей з тяжкими порушеннями мовлення та соціалізації в дошкільне корекційне середовище – запорука успіху».

Витушко Вікторією Леонідівною, вчителем-логопедом, методистом, фахівцем (консультантом) Інклюзивно-ресурсного центру № 7 Подільського району в м. Києві розкрито тему з напрямами роботи «Методи роботи при подоланні заїкання».

Дитяк Оленою Іванівною, вчителем-логопедом, фахівцем (консультантом) Інклюзивно-ресурсного центру №7 Подільського району в м. Києві представлено досвід роботи на тему «Логопедична робота в умовах дистанційного навчання для дітей з ООП».

Хоміцька Тетяна Іванівна, вчитель початкових класів, вчитель-логопед вищої кваліфікаційної категорії КЗ КОР Васильківської спеціальної ЗОШ І-ІІ ступенів в м. Васильків презентувала досвід роботи та широкий спектр напрямів і шляхів навчання на тему учнів складної категорії «Особливості організації освітнього простору в класах для учнів з розладами аутичного спектра».

Наприкінці заходу відбулося інтерактивне обговорення важливих питань щодо перспектив подальшої співпраці науковців та практиків.

Висловлюємо щиру вдячність усім учасникам заходу за творчий підхід та представлений високий фаховий рівень. Цінуємо партнерство, наближаємо нашу Перемогу разом!