15 лютого 2024 року в офлайн-форматі відбувся науково-практичний семінар «Шляхи удосконалення навчання дітей з тяжкими порушеннями інтелектуального розвитку в умовах навчально-реабілітаційного центру», зорганізований відділом освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України та Комунальним загальноосвітнім навчальним закладом I-II ступенів «Навчально-реабілітаційний центр № 17» міста Києва.
Означений захід відбувся в контексті реалізації угоди про співпрацю між відділом та НРЦ, метою якого було упровадження результатів наукових досліджень у практику навчання дітей з особливими освітніми потребами, проведення апробації сучасного програмно-методичного забезпечення освітнього процесу, інноваційних технологій навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, підвищення фахової компетентності педагогічних працівників.
Учасниками семінару були науковці, педагоги НРЦ, які здійснюють дошкільне та шкільне навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах навчально-реабілітаційного центру, фахівці ІРЦ Солом’янського району, які забезпечують комплексну оцінку розвитку та психолого-педагогічний супровід дітей з ООП у закладах дошкільної та загальної середньої освіти району та ін.
У процесі роботи семінару відбувся круглий стіл, під час якого було обговорено важливі питання навчання дітей з тяжкими порушеннями інтелектуального розвитку в умовах навчально-реабілітаційного центру, презентовано сучасні погляди на організацію їхнього навчання, виховання та соціалізації, обговорено ефективність існуючої моделі освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку помірного та тяжкого ступеня, представлено зміст нового програмного та навчально-методичного забезпечення освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.
Спікерами семінару виступили науковці відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку:
-
Олена Чеботарьова, докт. пед. наук, завідувач відділу – «Сучасні підходи до освіти дітей з тяжкими порушеннями інтелектуального розвитку»;
-
Ганна Блеч, канд. пед. наук, ст. наук. співроб. – «Проблеми формування навичок читання та письма у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку тяжкого ступеня»;
-
Ірина Сухіна, канд. психол. наук, ст. наук. співроб. – «Формування резильєнтності у дітей з ООП та їхніх батьків» в умовах воєнного стану в країні»;
-
Оксана Мякушко, канд. психол. наук, ст. наук. співроб. – «Навчально-методичне забезпечення освіти дітей з тяжкими порушеннями інтелектуального розвитку»;
-
Інна Бобренко, наук. співроб. – «Адаптивна фізична культура в освіті дітей з тяжкими порушеннями інтелектуального розвитку».
У процесі заходу було представлено публікації відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, розміщені в Електронній бібліотеці НАПН України https://lib.iitta.gov.ua/view/divisions/decid/; телеграм канал «Ми поруч», в якому висвітлюються дієві практики навчання та підтримки дітей з ООП, збірники наукових праць Інституту та відділу та ін.
На семінарі було презентовано досвід роботи різних фахівців закладу, окреслено труднощі, пов’язані з реалізацією навчання дітей з тяжкими порушеннями інтелектуального розвитку, наголошено на потребі гнучкого підходу до корекційно-абілітаційного навчання учнів, забезпеченні злагодженої взаємодії фахівців у процесі вирішення питань психолого-педагогічного супроводу та підтримки дітей означеної категорії в освітньому процесі, партнерській взаємодії з батьками дітей з ООП та ін.
Програмою семінару було передбачено відвідування уроків у класах для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку помірного ступеня, корекційно-розвивальних занять, під час яких було продемонстровано сучасні методичні прийоми, техніки та вправи у роботі з означеною категорією дітей.
Такі спільні науково-практичні заходи сприяють підвищенню компетентності педагогів, організації професійного співробітництва та злагодженої взаємодії команди фахівців закладу освіти, підвищенню якості навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, упровадженню сучасних підходів до навчання та соціалізації дітей з ООП.
Висловлюємо щиру вдячність дирекції та членам педагогічного колективу «Навчально-реабілітаційного центру №17» міста Києва (директор Лариса Остапенко) за творчий підхід до реалізації освітнього процесу, популяризацію інноваційного досвіду корекційно-розвивального навчання дітей з особливими освітніми потребами, багаторічну плідну співпрацю з Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.
Наближаємо Перемогу разом! Дякуємо ЗСУ!