Кульбіда С.В., Адамюк Н.Б., Горова О.В., Замша А.В. (2023). Комунікативна доступність освітнього середовища для осіб із порушеннями слуху в умовах сучасних викликів: навчально-методичний посібник у двох частинах. Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України. Київ: ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України. 148 с.
Посилення гуманістичних ідей в сучасному суспільстві зумовило зміну концептуального підходу до освіти осіб із особливими освітніми потребами, що втілилося в зсуві акценту з коригування особистості з порушеннями розвитку на прилаштування освітнього середовища відповідно до індивідуальних потреб таких осіб. Нині ключовим для освіти осіб з особливими освітніми потребами стало положення, що труднощі освітнього процесу таких осіб обумовлюються невідповідністю освітнього середовища та функціональних можливостей і обмежень особи з порушеннями розвитку. Така невідповідність спричиняє виникнення бар’єрів, які унеможливлюють вільний доступ таких осіб до якісної освіти. Проектування доступного освітнього середовища передбачає усунення бар’єрів, які є специфічними для кожної категорії таких осіб через своєрідність труднощів і обмежень при здобутті освіти, які зумовлюються специфікою порушення та компенсаторними ресурсами для їх розвитку, навчання і виховання.
Категорія здобувачів освіти з порушеннями слуху потребує окремої уваги, оскільки труднощі, які виникають в освітньому процесі таких осіб зумовлені своєрідними бар’єрами в комунікації між ними та більшістю суб’єктів освітнього процесу. При цьому бар’єри в комунікації характеризуються значною індивідуальною варіативністю, що залежать від ступеня порушення слуху, мови родини, вчасності та характеру раннього втручання, мовного підходу при здобутті освіти попередніх рівнів тощо. Це визначає своєрідність комунікативних потреб таких здобувачів освіти, незабезпечення яких створює бар’єри на шляху до їхньої повноцінної навчальної діяльності та безпосередньої взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу, що негативно позначається на якості їхньої освіти загалом.