НАУКОВО-ПРАКТИЧНИЙ СЕМІНАР «ДОШКІЛЬНА ОСВІТА ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: ПРОГРАМНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ» (в рамках XV Міжнародної виставки освіти)

28 березня 2024 року у он-лайн форматі відбувся науково-практичний семінар «Дошкільна освіта дітей з особливими освітніми потребами: програмно-методичне забезпечення», зорганізований Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України в рамках XV Міжнародної виставки освіти

Метою заходу було ознайомлення з програмно-методичним забезпеченням в системі дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами, розробленим в ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України; роботою наукових відділів щодо означеного напряму, презентація програмного та навчально-методичного забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей раннього та дошкільного віку з ООП; обговорення актуальних питань навчання та підтримки дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану в країні.

Цільовою аудиторією семінару були: педагоги, психологи, вихователі, які працюють з дітьми з особливими, фахівці ІРЦ, науковці, викладачі, студенти, батьки таких дітей; фахівці з різних регіонів України, які цікавляться та опікуються питаннями дошкільної освіти дітей раннього та дошкільного віку з особливими освітніми потребами.

З вітальним словом до учасників семінару звернулися: директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, професор Леся Прохоренко, яка окреслила стратегії співпраці наукової установи та закладів дошкільної освіти, важливі нормативно-правові засади навчання та супроводу дітей з ООП у різних типах закладів дошкільної освіти, ознайомила з основними напрямами роботи Інституту; почесний директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, професор, дійсний член (академік) НАПН України В’ячеслав Засенко, який наголосив на певних здобутках науковців та практиків щодо навчально-методичного забезпечення освіти дітей раннього та дошкільного віку, окреслив низку питань, що потребують нагального вирішення в системі дошкільної освіти дітей з ООП.

Тематичні напрями роботи:

1. Інноваційні технології психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП раннього та дошкільного віку.

2. Психолого-педагогічна підтримка дітей з особливими потребами та їхніх родин в умовах кризових викликів.

3. Психолого-педагогічний і корекційно-розвивальний супровід дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах різних форм навчання.

Спікерами семінару були:

  • науковці відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку (Олена Чеботарьова, Ірина Гладченко, Ганна Блеч, Сніжана Трикоз, Інна Бобренко, Оксана Мякушко);

  • завідувачі відділів Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України (Наталія Ярмола, Олег Орлов, Світлана Кульбіда, Еляна Данілавічютє, Світлана Литовченко, Ольга Бабяк, Олег Легкий)

  • фахівці дошкільного відділення КЗО «Багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр Святого Миколая» (Надія Плиска, Марія Лозинська, Тетяна Хацко, Мирослава Петрушка).

У ході семінару було презентовано: Програму розвитку дітей раннього та дошкільного віку порушеннями інтелектуального розвитку, якій надано гриф МОН та схвалено до використання у закладах дошкільної освіти для дітей з особливими освітніми потребами; сучасні навчально-методичні матеріали; інноваційні технології психолого-педагогічного супроводу дітей раннього та дошкільного віку з особливими освітніми потребами в різних умовах навчання; новітні підходи психолого-педагогічного супроводу та реабілітації таких дітей та їхніх родин в умов війни.

Доповідачами презентовано основні напрями розвитку дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, технології особистісного, комунікативно-мовленнєвого, сенсомоторного, фізичного розвитку дітей у спеціальному освітньому просторі.

На заході тренери продемонстрували актуальні дидактичні засоби та прийоми навчання, розвитку творчості, активізації пізнавальної діяльності, формування базових навичок та життєвих компетенцій у дітей дошкільного віку, ознайомили з окремими корекційними прийомами навчання та психолого-педагогічної підтримки на основі використання психокорекційних ігор та вправ.

Цікавими та інформативними були виступи практичних працівників КЗ ЛОР «Багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр Святого Миколая, які предствавили практичні кейси корекційно-розвиткової роботи в дошкільній групі компенсуючого типу, технології адаптації дітей та батьків до закладу дошкільної освіти, іпотерапію як засіб фізичної реабілітації та її вплив на розвиток дітей з особливими освітніми потребами, використання матеріально-технічного забезпечення у дошкільних групах компенсуючого типу та ін.

В обговоренні та інтерактивному спілкуванні взяли участь педагогічні працівники закладів освіти, фахівці ІРЦ, НРЦ та ін. Педагоги поділилися практичним досвідом навчання дітей з ООП, обговорили проблеми підтримки дітей з ООП, які виникають в процесі інклюзивного навчання, наголосили на проблемах, які потребують нагального вирішення, висловили пропозиції та побажання щодо подальшої співпраці команд супроводу, ІРЦ, науковців.

Проведення таких заходів сприяє підвищенню фахової компетентності педагогів, фахівців щодо використання сучасних технологій психолого-педагогічного супроводу дітей раннього та дошкільного віку з особливими освітніми потребами, дієвій співпраці усіх учасників освітнього процесу.

Висловлюємо вдячність усім учасникам науково-практичного семінару за активне обговорення важливих питань освіти дітей з ООП, теплу атмосферу спілкування.

Бажаємо усім подальших успіхів у роботі та мирного неба!

Програма семінару:

Завантажити

Пропонуємо ознайомитися з практичними кейсами педагогічних працівників у відео:

Завантажити