ОНЛАЙН ПЛАТФОРМА ДО ДНЯ НАУКИ «ПСИХОЛІНГВОСИНЕРГЕТИКА АНАЛІЗУ ОСОБЛИВИХ МОВЛЕННЄВИХ ПОТРЕБ»

20 травня 2024 року з нагоди Дня науки науковцями відділу логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України було зорганізовано онлайн платформу «Психолінгвосинергетика аналізу особливих мовленнєвих потреб».

Мета заходу полягала в ознайомленні учасників з науковим підґрунтям здійснення аналізу особливих мовленнєвих потреб, забезпечення освіти дітей з особливими мовленнєвими потребами, що є результатом наукового пошуку науковців відділу логопедії.

Цільовою аудиторією семінару були: учителі-логопеди, практичні психологи, фахівці ІРЦ, педагоги закладів освіти, помічники педагога, батьки дітей з особливими мовленнєвими потребами, викладачі та студенти закладів вищої освіти.

У виступах науковців відділу логопедії було розкрито такі теми:

  • «Психолінгвосинергетичний алгоритм аналізу особливих мовленнєвих потреб» (ЕЛЯНА ДАНІЛАВІЧЮТЄ, в.о. завідувача відділу логопедії, канд. пед. наук, ст. наук. співроб.);

  • «Формування різномодальних каналів сприймання здобувачів початкової освіти з особливими мовленнєвими потребами» (ЮЛІЯ РІБЦУН, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., старший науковий співробітник);

  • «Психолінгвосинергетика аналізу особливостей розвитку фонетичного компоненту мовлення» (ЗОРЯНА МАРТИНЮК, канд. пед. наук, старший науковий співробітник);

  • «Психолінгвосинергетика аналізу особливостей розвитку лексичного компоненту мовлення» (ГАЛИНА ГРИБАНЬ, науковий співробітник);

  • «Психолінгвосинергетика аналізу особливостей розвитку граматичного компоненту мовлення» (ЛЮДМИЛА ТРОФИМЕНКО, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., старший науковий співробітник);

  • «Психолінгвосинергетика аналізу помилок при читанні» (ОЛЬГА АРКАДЬЄВА, канд. пед. наук, старший науковий співробітник).

У доповідях було розкрито сутність наукового підґрунтя організації досліджень науковцями відділу логопедії, яке уможливлює здійснення аналізу специфіки задоволення потреб осіб відповідно до типу мовленнєвого розладу, в основу чого покладено детальний огляд основних тенденцій розвитку логопедичної науки, що спостерігається упродовж останніх десятиріч і характеризується доланням пануючих у XX столітті стереотипів стосовно набору одиниць аналізу стану сформованості мовленнєвої функції з точки зору її найвиразнішого прояву – експресивності, дає змогу дійти висновку про наявність детермінуючих нейрофізіологічного, нейропсихологічного, нейро- / психолінгвістичного, синергетичного, інклюзивного векторів розвитку сучасної вітчизняної логопедичної науки, що пов’язано з гострою потребою в урахуванні диференційованих глибинних механізмів схожих за зовнішніми проявами особливостей мовлення, здатності дитячого організму до саморегуляції і саморозвитку і потребою у створенні пристосувального середовища до потреб осіб в умовах різного лінгвістичного дисбалансу, що сприяє критичному ставленню до структури і змісту існуючого трактування порушень мовленнєвого розвитку, а також стратегії і тактики сучасного логопедичного супроводу.

Результативність заходу полягає у тому, що було обговорено важливі питання тісного зв’язку науки і практики у контексті організації логопедичного супроводу осіб з дефіцитом мовленнєвої функції у закладах освіти, деталізовано зміст подальшого наукового пошуку з огляду на потреби практики.

Висловлюємо вдячність співробітникам КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Жидачівської міської ради Львівської області на чолі з директоркою Марією Бондаренко та іншим учасникам онлайн платформи за фахове обговорення нагальних питань освіти дітей з особливими мовленнєвими потребами, корисне та приємне спілкування.

Дякуємо ЗСУ за можливість жити і працювати!