22 травня 2024 року відбувся науково-практичний семінар «Проєктування психологічно комфортного простору у закладі освіти в умовах воєнного часу», зорганізований Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України (відділ освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку, відділ української жестової мови).
Мета заходу: розкрити особливості використання психологічних технологій, які сприятимуть формуванню стійкості педагогів, батьків, членів родин дітей з особливими освітніми потребами, а також їхній стабільності та ресурсній взаємодії з дітьми в умовах воєнного стану.
Цільова аудиторія: психологи та педагоги спеціальних закладів освіти для дітей з порушеннями слуху, інклюзивних груп та класів, інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ), фахівці, яких цікавлять питання психологічної підтримки дітей та дорослих в умовах воєнного стану.
В процесі роботи семінару було розглянуто актуальні питання: сучасні підходи та навчально-методичне забезпечення освіти дітей з порушеннями слуху; психологічна підтримка для всіх учасників освітнього процесу; роль психологів у створенні безпечного та комфортного середовища в закладі освіти, організація професійного співробітництва та ін.
Проблеми співпраці батьків і педагогів, підтримки дітей з особливими освітніми потребами вкрай актуальні в умовах війни, яка зумовила значні проблеми в соціалізації та реабілітації таких дітей. Саме батькам щонайперше потрібно стабілізувати себе, аби залишатися надійною опорою, повноцінним ресурсом для своїх дітей. Тож, під час семінару було представлено практичні поради для батьків, інших членів родин.
Програма заходу включала виступи науковців відділів освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку та української жестової мови Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України:
СВІТЛАНА ЛИТОВЧЕНКО, докт. пед. наук, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку ‒ «Особливості надання підтримки дітям з порушеннями слуху в умовах війни»;
ОЛЬГА ВОВЧЕНКО, докт. психол. наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку ‒ «Психологічні ресурси у роботі освітян за умов війни»;
ОКСАНА ТАРАНЧЕНКО, докт. пед. наук, головний науковий співробітнику відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку ‒ «Ресурсний потенціал педагогів та батьків дітей з особливими освітніми потребами під час війни»;
ВАЛЕНТИНА ЖУК, канд. пед. наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку ‒ «Освіта дітей з порушеннями слуху в умовах війни»;
ВІРА ЛИТВИНОВА, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку ‒ «Підготовка сучасних навчальних посібників для дітей з порушеннями слуху»;
СВІТЛАНА КУЛЬБІДА, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу української жестової мови ‒ «Мова спілкування та мова навчання глухих здобувачів освіти»;
ОЛЬГА РИБАК, канд. пед. наук, старший науковий співробітник відділу української жестової мови ‒ «Доступність освітніх послуг для здобувачів з порушеннями слуху»;
ВІТАЛІЙ ЛИТОВЧЕНКО, аспірант ‒ «Професійна комунікація: знання, мотивація та реалізація у практичній діяльності».
До роботи семінару долучилися фахівців закладів з різних міст України: Чернівецького обласного навчально-реабілітаційного центру №1, Чернівецького навчально-реабілітаційного центру «Родина», Підкамінської спеціальної школи з поглибленою професійною підготовкою, Черкаського навчально-реабілітаційного центру «Країна добра», Одеського навчально-реабілітаційного центру «Чути серцем», Вінницької спеціальної школи, Одеської спеціальної школи №91, Болградської спеціальної школи, Спеціальної школи №9 м. Києва, Спеціальної школи №18 м. Києва, Інклюзивно-ресурсного центру №3 Деснянського району м. Києва, Інклюзивно-ресурсного центру №10 Шевченківського району м. Києва та ін.
Традиційно на заході представлено науково-методичні розробки з дотичної тематики, підготовлені науковцями інституту:
Вовченко, О.А. (2023). Психологічна підтримка дітей раннього та дошкільного віку з порушеннями слуху під час війни (Частина 1). Повоєнний психологічний супровід дітей раннього та дошкільного віку з порушеннями слуху (Частина 2): навчально-методичний посібник. https://lib.iitta.gov.ua/738740/
https://lib.iitta.gov.ua/738741/
Вовченко, О.А. (2023). Програма психологічної діагностики та корекції емоційного інтелекту дітей раннього та дошкільного віку. https://lib.iitta.gov.ua/738739/
Вовченко, О.А. (2023). Навчально-методичний посібник для педагогів та батьків «Емоції та почуття дитини. Відчувати, емпатувати і чому навчати у воєнний час» (Частина 1). «Емоції та почуття дитини. Стрес, почуття втрати, провина: чому навчати і як допомагати у повоєнний час» (Частина 2). https://lib.iitta.gov.ua/739395/ https://lib.iitta.gov.ua/739409/
Жук, В.В., Литвинова, В.В., & Литовченко, С.В. (2023). Чути і спілкуватись. Крок за кроком з батьками. Методичний супровід та психологічна підтримка: навчально-методичний посібник для педагогів та батьків. https://lib.iitta.gov.ua/739394/
Жук В.В., Литвинова В.В., & Литовченко С.В. (2023). Педагогічна підтримка дітей раннього та дошкільного віку з порушеннями слуху та їхніх батьків в умовах воєнного стану: навчально-методичний посібник. https://lib.iitta.gov.ua/739499/
Жук, В.В., Литвинова, В.В., Литовченко, С.В., & Вовченко, О.А. (2023). Серія навчальних посібників за сферами розвитку для дітей дошкільного віку з порушенням слуху «Сходинки. Підтримаємо та допоможемо» (3 посібника). https://lib.iitta.gov.ua/739631/
Литовченко, С.В., Таранченко, О.М., Жук, В.В., Литвинова, В.В., Шевченко, В.М., Вовченко, О.А. (2023). Програма підвищення кваліфікації педагогів, які навчають дітей з порушеннями слуху, в умовах воєнного стану та відновлення України (модулі 1-3). Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови, 22, 33-59. https://doi.org/10.33189/epsn.v1i22.219 та ін.
Дякуємо за плідну співпрацю!
Бажаємо Перемоги та Миру!