Остапенко Л.І., Алєксєєва С.І., Чеботарьова О.В. Модельна навчальна програма «Технології трудового навчання: швейна справа. 5-11 класи» для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку та закладів загальної середньої освіти зі спеціальними класами для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку. Київ: Інститут спеціальної педагогіки імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2024. 100 с.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Наказ Міністерства освіти і науки №1377 від 25.09.2024 р.)
Модельна навчальна програма з трудового навчання для 5-10 класів базової середньої освіти спрямована на формування професійно-трудової компетентності, розвитку особистості учнів та підготовки до успішної професійно-трудової діяльності.
Програма побудована за принципом неперервності технологічної освіти, яка забезпечується послідовно:
-
на етапі адаптаційного циклу (5-6 класи), який зорієнтовує освітній процес на розвиток природніх здібностей, інтересів та формування у дітей з інтелектуальними порушеннями компетентностей, необхідних для їх соціалізації;
-
на етапі циклу базового предметного навчання (7-10 (11) класи), який дає змогу здійснювати подальший розвиток дітей з порушеннями інтелектуального розвитку та на основі сформованих в них компетентностей створює можливості до вибору ними подальшого життєвого шляху та самореалізації.
Успішне проходження повного курсу навчання (5-11 класи), визначеного Програмою, передбачає можливість продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професій швейного виробництва «швачка», «кравець» «вишивальниця».
Пропонований зміст навчального матеріалу Програми «Швейна справа» кожного напряму забезпечує опанування учнями техніко-технологічних знань та трудових операцій, пов’язаних із шиттям як видом праці та основою професії.
Особлива увага приділяється соціально-трудовій адаптації та соціалізації учнів з порушеннями інтелектуального розвитку, забезпечуючи індивідуальний підхід і спеціальне педагогічне керівництво. Навчання базується на корекційно-розвивальній спрямованості, диференційованому підході. Програма акцентує на важливості постійного повторення і закріплення практичних знань для ефективного засвоєння навчального матеріалу