Круглий стіл «Психолого-педагогічні умови формування життєвої компетентності дітей з особливими освітніми потребами»

15 березня 2018 року в рамках дев’ятої міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти – 2018» та сьомої міжнародної виставки освіти за кордоном «World Edu» було проведено круглий стіл «Психолого-педагогічні умови формування життєвої компетентності дітей з особливими освітніми потребами».

Організатором круглого столу виступили співробітники Інституту спеціальної педагогіки НАПН України – модератор: Л.І.Прохоренко (заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, доктор психологічних наук); доповідачі: С.В.Кульбіда (доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник відділу навчання жестової мови), О.В.Чеботарьова (завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник), І.В.Гладченко (старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, кандидат педагогічних наук), Н.А.Ярмола (старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, кандидат педагогічних наук), Т.М.Костенко (завідувач відділу освіти дітей з порушеннями зору, кандидат психологічних наук), Ю.В.Рібцун (старший науковий співробітник відділу логопедії, кандидат педагогічних наук), Г.О.Блеч (старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку кандидат педагогічних наук), С.В.Трикоз (старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, кандидат педагогічних наук), І.В.Недозим (науковий співробітник відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами), О.І.Мякушко (старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, кандидат психологічних наук), за участі І.Г.Єрмакова (завідувача сектору наукового та науково-методичного забезпечення змісту корекційної та інклюзивної освіти Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», кандидат педагогічних наук).

На заході обговорено низку питань щодо формування життєвої компетентності дітей з особливими освітніми потребами, забезпечення їх корекційно-розвивальними освітніми послугами, проблеми навчання, виховання та розвитку, зокрема, питання:

– технології викладання в інклюзивному навчальному середовищі; особливості реалізації жестомовної комунікативної компетентності для нечуючих в умовах білінгвального навчання;
– сучасні підходи щодо формування життєвої компетентності дітей із порушеннями інтелектуального розвитку;
– підвищення фахового рівня педагога як умова формування життєвої компетентності дітей із порушеннями інтелектуального розвитку;
– психолого-педагогічний супровід дітей із порушеннями зору в інклюзивному середовищі;
– особливості формування пізнавальних процесів у молодших школярів із мовленнєвими порушеннями;
– організація роботи команди супроводу в закладі дошкільної освіти з інклюзивним навчанням: логопедичний супровід.

 

Участь у заході «Психолого-педагогічні умови формування життєвої компетентності дітей з особливими освітніми потребами» прийняли керівники закладів освіти, педагоги, асистенти педагогів закладів спеціальної та загальної середньої освіти, фахівці інклюзивно-ресурсних центрів, студенти, батьки дітей з особливими освітніми потребами.

В результаті дискусії було прийнято резолюцію круглого столу, в якій окреслені умови, способи і засоби їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з особливими освітніми потребами в процесі спеціального та інклюзивного навчання з урахуванням їхніх потреб та можливостей.

Учасники круглого столу висловили занепокоєння невідповідністю реального стану у сфері освіти дітей з особливими потребами, що пов’язано з недостатнім втіленням системи освітніх послуг у реальне життя; недостатньою кількістю науково-методичної літератури з раннього діагностування дітей з особливими потребами; недостатнім рівнем розповсюдження наукових досліджень з галузі спеціальної освіти, що ускладнює їх використання в якості наукової основи розбудови освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами.

Поряд з цим, учасники круглого столу висунули низку звернень і пропозицій до МОН України і НАПН України з метою вирішення проблеми дисбалансу між запитами українського суспільства на отримання  необхідних освітніх послуг в роботі з дітьми з особливими потребами та реальним станом навчання, а також результатами діяльності закладів загальної середньої освіти, в яких запроваджено інклюзивне навчання і готовністю педагогічних працівників до реалізації освітніх реформ в Україні.

У підсумку, всі учасники висловили переконання, що українська спільнота повинна зробити рішучі кроки до побудови системи навчання, виховання та розвитку дітей з особливими освітніми потребами, що сприятиме включенню їх у процес суспільного життя.