Реалізація педагогічних новацій в освіті дітей з порушеннями слуху

26 жовтня 2018 року за організації Відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, Обєднанання нечуючих педагогів (ОНП), Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33 відбувся Науково-практичний семінар «Реалізація педагогічних новацій в освіті дітей з порушеннями слуху».

Ідеєю семінару було представити теоретичні основи та практичний досвід роботи спеціальних шкіл в умовах реформування освіти України та відповідно до Концепції НУШ.

У заході взяли участь фахівці Департаменту освіти та науки Хмельницької ОДА та міської ради; викладачі Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії; керівники та педагоги спеціальних шкіл міста, шкіл з інклюзивною формою навчання; колеги з Камянець-Поодільського багатопроофільного НРЦ, Новоушицької спеціальної школи, Міжнародного благодійного фонду «Карітас», Інклюзивно-ресурсного центру, Хмельницької обласної організації УТОГ; педагоги-члени ОНП з Одеси, Чернівців, Києва.

Відкрила семінар директор Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33, к.пед.н. Галина Воробель з виступом «Працюємо по-новому: презентація діяльності закладу».

Школа успішно впроваджує новації, але головне – тут люблять дітей, панує доброзичлива атмосфера. У закладі діє психологічна служба, діти постійно спілкуються з психологом; спілкування відбувається телефоном і ввечері і на вихідні, адже з часу заснування школи діти живуть удома (інтернатні послуги відсутні). Всі знають та удосконалюють жестову мову, враховуються особливості кожної дитини – така позиція директора, яка завжди відстоює інтереси своїх учнів.

У виступі Любові Голуб, вчителя першого класу, що як і всі перші класи України, розпочав роботу за НУШ, висвітлено основні проблеми та досвід їх вирішення.

Співробітники Відділу присвятили свої виступи найбільш актуальними аспектам, зокрема: «Освітній процес спеціального закладу в контексті НУШ: актуальні зміни» (Світлана Литовченко); «Особливості реалізації змісту освіти дітей з порушеннями слуху» (Валентина Жук); «Сучасне навчально-методичне забезпечення освіти дітей з порушеннями слуху» (Віра Литвинова). Представлено напрями діяльності Відділу, важливі акценти роботи Інституту, а також актуальні стратегії освіти дітей з порушеннями слуху. Найважливіші питання знайшли своє продовження в обговоренні.

Виступ президента правління Об’єднання нечуючх педагогів, головного редактора газети ВГО УТОГ «Наше життя» Наталії Каменської було присвячено ролі ОНП у підвищенні кваліфікації педагогів, підтримці інноваційних розробок.

Особливу зацікавленість викликав бінарний урок української мови та української жестової мови «Міста нашої області. Алфавіт. Співвідношення звуків та букв», який проводили Марина Кирилюк та Лаура Григорова. Добре продуманий урок (але не заучений учнями), де два вчителя спільно викладали матеріал у межах теми. Доповнюючи один одного, вчителі працювали разом на етапі виконання практичних видів роботи. Вчитель УЖМ не виступала у якості перекладача, але розповідала свою частиниу уроку жестовою мовою, не дублюючі усним мовленням. Можна говорити про використання деяких елементів сучасної методики спільного викладання під час цього уроку.

Надзвичайно душевно пройшов майстер клас «У світі казок», проведений бібілотекарем школи Тетяною Стрельченко. Така робота проводиться в школі постійно, атмосфера під час заняття заспокійлива –  справжня казкотерапія.

У форматі Круглого столу за участі педагогів-членів ОНП пройшло обговорення актуальних проблем. Цікаві новації, приклади із зарубіжного досвіду, жваві дискусії та неформальне обговорення.

Фаховий переклад УЖМ під час заходу забезпечувала вчитель школи – Оксана Пац.

Учасники семінару отримали Сертифікати Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України

Між Відділом освіти дітей з порушеннями слуху та Хмельницькою спеціальною загальноосвітньою школою №33 укладено угоду про творчу співпрацю.

Дуже вдячні колективу школи на чолі із директором Галиною Воробель – за чітку організацію семінару, теплий прийом всіх учасників, фахову розмову, конструктивні пропозиції та готовність співпрацювати.