18 лютого 2021 р. на черговому засіданні Президії Національної академії педагогічних наук України було розглянуто результати дослідження з теми «Науково-методичне забезпечення реалізації змісту навчання дітей з комплексними порушеннями розвитку», репрезентовані завідувачкою відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України Оленою Чеботарьовою.
Вчені заслухали й обговорили доповідь керівника зазначеного прикладного наукового дослідження, а також інформацію голови комісії Президії НАПН України, директора Інституту проблем виховання НАПН України, дійсного члена НАПН України Івана Беха.
Було наголошено, що впродовж 2018–2020 рр. виконання дослідження здобуто вагомі наукові результати. Їх важливе теоретичне і практичне значення полягає передусім в обґрунтуванні науково-методичних засад удосконалення змісту спеціальної освіти дітей з комплексними порушеннями розвитку. Це реалізовано в розробленні: типових освітніх програм для навчання дітей з інтелектуальними та комплексними порушеннями розвитку в початковій школі; технологій корекційно-розвивального та психолого-педагогічного супроводу; програм корекційно-розвивальної роботи; критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з порушеннями інтелектуального розвитку відповідно вимог НУШ; комплекту навчально-методичних посібників для педагогів та батьків дітей з особливими освітніми потребами; навчально-методичного забезпечення дистанційного навчання дітей з інтелектуальними та комплексними порушеннями розвитку; методичних рекомендацій, що висвітлюють специфіку діагностичної діяльності корекційного педагога у роботі з дітьми з комплексними порушеннями розвитку; нових підручників для школярів із порушеннями інтелектуального розвитку.
Результати представленого дослідження впроваджено у процесі організації та участі його виконавців у майже 170 різноманітних науково-практичних масових заходах, з яких 74 міжнародного рівня, 67 публікаціях (з них 33 у наукових фахових виданнях, у вітчизняних наукових виданнях, що входять до наукометричних баз даних – 17, у зарубіжних виданнях – 7); 47,3 тис. завантажень підготовленої продукції з Електронної бібліотеки НАПН України; у ході підготовки та захисту дисертацій та відкриття нового наукового дослідження.
В обговоренні результатів дослідження взяли участь Тетяна Симоненко – начальник головного управління позашкільної та інклюзивної освіти Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України, яка наголосила на результативній співпраці Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка та МОН України щодо розроблення науково-методичного забезпечення навчання дітей означеної категорії.
Також в обговоренні взяли участь представники експериментальних закладів освіти. З доповіддю-презентацією виступила Лариса Остапенко – директор навчально-реабілітаційного центру № 17 міста Києва, яка підкреслила важливість впровадження досягнутих результатів у практику навчання дітей з інтелектуальними та комплексними порушеннями розвитку.
Валентина Іщук – директор Білоцерківської спеціальної загальноосвітньої школи № 19 Білоцерківської міської ради Київської області представила матеріали щодо спільної діяльності відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку та спеціальної школи в рамках окресленої теми та результативність експериментального навчання учнів.
Члени Президії НАПН України і учасники засідання позитивно оцінили результати завершеного наукового дослідження, вважаючи їх науково обґрунтованими, практико орієнтованими та соціально важливими. Водночас, висловлено побажання щодо репрезентації результатів на інформаційному порталі НАПН України; організації заходів, спрямованих на популяризацію знань щодо надання психокорекційної допомоги серед педагогів закладів загальної середньої освіти, а також широких верств населення для поліпшення розвитку дітей з комплексними порушеннями.