ДІЯЛЬНІСТЬ ІНСТИТУТУ СПЕЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ І ПСИХОЛОГІЇ ІМ. М. ЯРМАЧЕНКА НАПН УКРАЇНИ У ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ

24.02.2022 року Верховна Рада України затвердила Указ Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022, що спонукало науковців Інституту спеціальної педагогіки і психології ім. М. Ярмаченка НАПН України активізувати свою діяльність щодо підтримки осіб з особливими освітніми потребами як однієї з найбільш вразливих категорій, забезпечення можливості продовження їх навчання за місцем проживання, або тимчасового перебування, надання їм необхідного корекційно-розвивального та психологічного супроводу. Пріоритетним завданням визнано розширення нагальної допомоги і підтримки дітям з особливими освітніми потребами та їхнім родинам, які перебувають в екстремальних умовах; підвищення фахової компетентності фахівців, які працюють з дітьми з ООП.

Наша підтримка та допомога надається в першу чергу родинам, що виховують дітей з інвалідністю, одиноким особам похилого віку, які перебувають під супроводом соціальних робітників, багатодітним родинам, одиноким матерям, дітям, позбавленим батьківського піклування, внутрішньо переміщеним особам та пораненим внаслідок бойових дій в країні.

Співробітники Інституту щоденно проводять робочі зустрічі з фахівцями та батьками з питання психологічної підтримки дітей в умовах війни. Проводяться онлайн зустрічі з учнями, які лишилися в Україні так і тими, що були вимушені виїхати за кордон. Ведеться співпраця з вчителями шкіл України щодо організації дистанційного навчання як в Україні так і за її межами.

Науковці залучені до розробки контенту телеграмканалу «Підтримай дитину», який підтримується МОН України (опублікований на їх платформі) та вже має до 9000 тисяч читачів, а також активно включаються в роботу психологічного консультативно-тренінгового центру Інституту.

В цей нелегкий час не припиняється робота по адаптації підручників шрифтом Брайля. Розробляється, адаптується та публікується короткий інформаційний матеріал для батьків дітей з порушеннями зору в умовах травматичних подій. Створюється інфографіка на сторінці відділу освіти дітей з порушеннями зору у ФБ.

Проводиться адаптація зарубіжного досвіду для використання для першої допомоги в процесі переживання гострої травмуючої події. В контексті цієї діяльності підготовлено презентацію та методичні рекомендації, які висвітлено на сторінці Інституту та у ФБ.

Поруч з цим, підготовлено:

– методичні рекомендації для сурдопедагогів з організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, військової агресії росії, зокрема на основі досвіду спеціальних закладів освіти;

– на підтримку фахівців, які працюють з дітьми з порушеннями слуху, розроблено серію інтерактивних навчальних матеріалів з розвитку слухового сприймання та мовлення, що можуть бути використані в умовах дистанційного навчання, а також батьками вдома;

– підготовлено відеопрезентації, адресовані педагогам інклюзивних груп та класів, які залучають до навчання дітей з порушеннями слуху, що вимушено змінили місце проживання (зокрема включено матеріали для ознайомлення із специфікою слухового сприймання і мовлення дітей, слухопротезованих системами кохлеарної імплантації);

– підготовлено серію матеріалів з психологічного супроводу дітей з порушеннями слуху та їхніх батьків, які широко презентовано на електронних освітніх платформах (поради, відеоматеріали, вправи для стабілізації психологічного стану, виходу із стресу);

– запропоновано ігри та розвивальні заняття з дітьми з порушеннями слуху, які можуть організовувати батьки та інші дорослі у випадках, коли тимчасово відсутній доступ до системних занять малюків у закладі освіти;

– форми роботи і методи психокорекційного впливу на дітей з інтелектуальними і комплексними порушеннями розвитку із травмівним досвідом;

– програми корекційно-розвивальної роботи з дітьми, що мають порушення інтелекту;

– інформаційні матеріали психолого-педагогічної підтримки дітей з ПІР в умовах  кризових станів та психотравм (презентаційні матеріали, пам’ятки, метод. рекомендації та ін.);

– розроблено рекомендації для педагогів та батьків щодо дистанційного навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах воєнного стану;

– інформаційні матеріали на підтримку педагогів, які навчають дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах воєнного стану;

– численні презентації та відеозаписи щодо порад для батьків, як діяти у складних ситуаціях, як надати дитині психологічну допомогу тощо;     

https://www.facebook.com/ribcun/videos/693698968425825

https://www.facebook.com/ribcun/videos/414815583735604

– технології навчання учнів з інтелектуальними та комплексними порушеннями розвитку в умовах воєнного стану; https://www.facebook.com/laboligo/posts/1669346520069635

– інформаційні матеріали щодо надання допомоги та підтримки дітям  із синдромом Дауна;

  •  розроблено методичні рекомендації щодо організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану.
  • на підтримку дітей, які знаходяться в умовах укриття, де немає зв’язку, розроблено інтерактивну гру-навчання, спрямовану на формування математичної компетентності дітей з ООП «Математичний квест «Дорогою до школи»    https://ispukr.org.ua/?p=8716#.YkQ311VBzIU

Значна увага приділяється практичним працівникам, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами та надають максимальну підтримку їх родинам.

Так,  16 березня 2022 року співробітники Інституту разом колегами з Комунального закладу освіти «Спеціальна школа «ШАНС» Дніпропетровської обласної ради» провели онлайн круглий стіл для фахівців та батьків щодо психологічної підтримки дітей з особливими потребами в умовах воєнного стану.

14 березня 2022 року взято участь у тренінгу «Допомога дітям та молоді з особливими потребами у надзвичайних ситуаціях» на якому було представлено навчальну програму яку реалізовано у співпраці МОН України з освітнім центром METC Mashav, Відділом Спеціальної Освіти Міністерства Освіти Ізраїлю та Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України. Тренінг проводився в рамках проєкту «Оборона дітей України», який реалізує Науковий Ліцей ім. Чурюмова спільно з ВГО «Поруч».

19 березня 2022 року проведено онлайн вебінари щодо психолого-педагогічної підтримки дітей  з інтелектуальними та комплексними порушеннями розвитку в умовах воєнного стану в країні й ін. https://ispukr.org.ua/?p=8705#.YkQ4V1VBzIU

21 березня 2022 року спільно з Державним закладом «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» (м. Одеса) проведено флешмоб до міжнародного дня людей із синдромом Дауна.

Разом з колегами Комунального закладу Львівської обласної ради «Навчально-реабілітаційний центр І-ІІ ступенів «ГАРМОНІЯ» (м. Борислав) та  Комунальним закладом Львівської обласної ради «Багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр Святого Миколая» (смт Брюховичі) 24 березня 2022 року проведено науково-практичний он-лайн семінар для фахівців «Психолого-педагогічна підтримка дітям з інтелектуальними та комплексними порушеннями розвитку в умовах воєнного стану в країні».

Співробітники Інституту, окрім основної діяльності,  активно залучені до волонтерської діяльності:

– спільно з педагогами НРЦ у м.Чернівці створено «Гуманітарний хаб» для підтримки дітей та дорослих, які вимушено переїхали з районів активних бойових дій;

– надається посильна допомога в соціальних службах, в центрах надання соціальних послуг населенню територіальних громад різних областей нашої країни, в лікарнях та воєнних госпіталях (м. Київ, Боярка, Золотоноша, Івано-Франківськ, Мукачево, Вишгород, Бердичів, Дніпро, Житомирської обл., Чернігівської обл., Черкаської обл. та ін.).

З початку бойових дій докторантом відділу логопедії Еляною Данілавічютє взято активну участь у волонтерській діяльності міста Києва, що триває донині, й полягає у:

  • налагодженні контактів між волонтерами-освітянами Литви й закладами освіти міста Києва, пошуках транспорту для передачі литовської гуманітарної допомоги з міста Львова (куди прибуває допомога) до міста Києва (таку допомогу вже отримав загальноосвітній заклад І-ІІІ ступенів № 168, де навчаються діти з особливими освітніми потребами) і продовжується підготовка наступних партій такої допомоги;
  • наданні підтримки сім’ям біженців, які шукають тимчасовий прихисток у Литві, шляхом пошуку контактів, забезпеченні спілкування за допомогою перекладу з литовської мови і навпаки між представниками сімей, які готові прийняти, і сімей біженців;
  • наданні логопедичних онлайн консультацій для дітей з України, які продовжують навчання в Литві у контексті програми “Ukrainiečiai Lietuvoje” («Українці і Литві»).

Пишаємося нашими колегами, педагогами, які в надскладний для країни час проводять не лише освітню, але також громадську діяльність, надають психологічну підтримку, організують дозвілля для дітей, які вимушено покинули свої домівки, наближаючи нашу Перемогу та Мир!