НЕЙРОПСИХОЛОГІЧНІ ПРАКТИКИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ВІЙСЬКОВОГО СТАНУ

Сучасна психологічна наука знаходиться в постійному активному пошуку шляхів вдосконалення й оптимізації процесу навчання і розвитку дітей на різних вікових етапах та в різних освітніх умовах, що характерні у цілому для дітей з особливими освітніми потребами. Особливого значення набувають застосування ефективних стратегій подолання емоційно – вольових та психологічних порушень у дітей в умовах військового стану.

Ефективність корекційної роботи, за висновками фахівців, буде набагато краща, якщо вплив здійснювати не лише на видимі наслідки, але й на можливу причину порушень. Цими причинами можуть бути порушення роботи стовбуру мозку та мозочку.

На допомогу фахівцю прийде нейропсихологія.

Ці вправи спрямовані на розвиток у дітей можливостей довільно (цілеспрямовано) планувати, регулювати та контролювати свої дії. Також вони дозволяють покращити концентрацію та розподіл уваги. Вони рекомендовані дітям, які схильні до імпульсивних, випадкових реакцій, зазнають труднощів у засвоєнні інструкцій та правил, часто відволікаються і не утримують увагу, «застрягають» і не можуть переключитися з неправильного способу виконання завдання на правильний.

Один із важливих способів боротьби з такими проблемами – розвиток у дитини мовної регуляції своїх дій. За допомогою промовляння вголос діти краще справляються з імпульсивністю, емоційними та вольовими порушеннями, утримують завдання, легше помічають та контролюють свої помилки. У більшість нейропсихологічних вправ включений елемент мовного регулювання своїх дій.

Нейропсихологічна корекція спрямована на стимуляцію розвитку і формування злагодженої, скоординованої діяльності різних структур мозку. За допомогою спеціально розроблених рухових вправ і розвиваючих ігор стимулюється формування певних компонентів психічної діяльності: регуляція і контроль психічної діяльності, моторні навички, зорове, слухове, просторове сприйняття та багато інших.

Вправи нейропсихології універсальні. Дуже прості у виконанні, вони не вимагають спеціальної фізичної підготовки. Регулярне виконання цих вправ позбавляє втоми, підвищує концентрацію уваги, сприяє підвищенню фізичної та розумової активності, стимулює мовленнєві процеси. Вони допомагають дітям зосередитися, скоординувати свою діяльність, позбутися стресу, долати різні психологічні порушення; роблять корекційні заняття веселими і цікавими, вносять певний елемент змагання в процес навчання, що підвищує мотивацію до занять з фахівцем.

Всі нейропсихологічні вправи для дітей проводяться у суворій послідовності та під наглядом фахівця. Тоді сприяють активації вищих психологічних функцій: емоцій, сприйняття, уваги, пам’яті, мислення. Таким чином малюк вчиться долати неадаптивні особливості свого розвитку, у нього пропадають дитячі поведінкові проблеми та труднощі у шкільному навчанні, саморегуляції.

Фахівці відділу психолого – педагогічного супроводу дітей з особливими потребами Інституту спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН Укаїни, у цей не легкий для країни час, продовжують надавати допомогу дітям з особливими потребами та їх родинам, а також надають усі необхідні матеріали та розробки для фахівців. Ми працюємо для вас!


Завантажити